sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:320

כמה וכמה תוספות , וכן יש תוספות לחיבור הקדום ( Dtr ) שאינן מתאימות ל _ טס . הגדרותיו של קרוס לשני הגושים העיקריים של החיבור היו כוללניות מדי , ולא נמצאה בהן תשובה לעבודות טקסטואליות יסודיות שכתבו חוקרים מבית מדרשם של יפסן , סמנד וממשיכיהם , אשר השתייכו ל'שיטת הריבוד . ' מן הראוי לשלב עתה אסכולה זו עם 'שיטת הגושים' של קרוס וליצור סינתזה מורכבת , ולפיה החיבור נוצר בשלושה שלבים עיקריים : החיבור הבסיסי ( Dtr ) נכתב בימי יאשיהו ; _ה _^ _ס נכתב לאחר החורבן כהשלמה , ובשלב השלישי , שהתרחש בעיצומם של ימי הגלות ושיבת ציון , נתחבו לחיבור תוספות משניות . מקורותיה של 'שיטת הריבוד' מצויים , כאמור , כבר בעבודתו של יפסן , ( 1956 ) והם התבססו במחקריו של סמנד . סמנד קיבל את התפיסה הבסיסית של נות בדבר החיבור _הבתר גלותי של ההיסטוריה הדויטרונומיסטית , וכינה שלב זה בשם — של התאוריה של קרוס : Cross ' s theory by far the most convincing of the various multiple redaction hypotheses ' ' ... it is this confluence of literary and ideological features which make 64 בכיוון זה כבר הלכו חוקרים אחדים . אובריאן , ( 1989 ) קנופרס ( 1994 , 1993 ) וואן קוילן ( 1996 ) הם הקרובים ביותר לתפיסה העקרונית שבה אני תומך . אובריאן , 1989 ) עמ' ( 287-266 , 234-227 זיהה שלוש שכבות עריכה מימי הגלות בטקסט הדויטרונומיסטי הבסיסי מימי יאשיהו : הוספת התיאור ההיסטורי על קורות ארבעת מלכי יהודה האחרונים ו שכבת עריכה שנועדה להסביר את הגלות כתגובת האל לחטאי מנשה 1 שכבה נומיסטית , שבה עבר הדגש מהמלכים לעם , ובה דגש על סירובו המתמשך של העם לציית לחוק . קנופרס , 1993 ) עמ' , 52-51 ובדיון שבפרקים שני ושלישי , עמ' ( 134-57 קיבל את התפיסה הבסיסית של קרוס בדבר החיבור הדויטרונומיסטי הבסיסי מימי יאשיהו ( Dtr 1 ) ובדבר שכבת העריכה מתקופת הגלות , ( Dtr 2 ) והראה שיש תוספות מאוחרות יותר במערך זה . ואן קוילן ( 1996 ) צידד בתפיסה הבסיסית בדבר החיבור הבתר גלותי , וזיהה את פרקים כא-כה כגוש ( redactional block ) שנוסף לאחר החורבן ( שם , עמ' . ( 200-199 לדעתו ( שם , עמ' , ( 201-200 שכבת העריכה הנומיסטית אחראית לקטעים קצרים נוספים שנתחבו בשלב מאוחר יותר אל החיבור הקדום . גם לופינק , 1981 ) עמ' , 1987 ; 40 "as , 1984 r 100-87 עמ' , 475-459 ובעיקר עמי ( 462 הלך בכיוון דומה , אולם קשה לקבל את נקודת המוצא שלו . לשיטתו אפשר לשחזר בטקסט זה שני חיבורים קדם דויטרונומיסטיים מימי יאשיהו ( האחד היה נוסח קדם דויטרונומיסטי של דברים-יהושע והאחר של מלכים , ( אשר שולבו זה עם זה לאחר החורבן ועברו שני שלבים שונים של עריכה . קשה לקבל גם את גישתו של מקנזי , 1991 ) עמ' , ( 150-135 אשר הסכים שהחיבור הבסיסי של ספר מלכים נוצר בימי יאשיהו , אולם התנגד לקיומה של שככת עריכה של ממש לאחר החורבן _nrpn , ( Dtr 2 ) תוספות שונות לחיבור זה שאינן ממקור אחד . 65 ראו : סמנד , , 1971 עמ' , 1978 ; 509-494 עמ' . 139-110 , 81-69 סמנד עצמו , 1978 ) עמ' ( 123 טען שיפסן ביסס לראשונה רעיונות אלה . על מרכזיותו של סמנד ועל עיקריה של 'שיטת הריבוד , ' המכונה גם 'אסכולת גטינגך ראו את סקירתו המקיפה של ואן קוילן , 1996 ) עמ' , ( 22-14 ושם ספרות וביקורת . לסקירתה של אסכולה זו ( עם התמקדות בפרקים כב-כג ) ראו גם אייניקל , , 1996 עמ' , 31-20 ושם גם ספרות מקיפה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help