sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:319

שהשלב האחרון בחיבור ( R ) נכתב בתקופת הגלות וכלל בעיקר את תיאור ימי מלכותם של ארבעת מלכי יהודה האחרונים . אולם בניגוד לקרוס , ובעקבות בחינה קפדנית של נוסחאות הפתיחה והסיום , קבעה וייפרט שהיצירה הקדם גלותית Dtr ) של קרוס ) נוצרה בשני שלבי התפתחות עיקריים בשלב הראשון , מימי חזקיהו , מתוארים קורות יהודה בין יהושפט לאחז וקורות ישראל בין יהורם לפקח או להושע . השלב השני , מימי יאשיהו , 'ממסגר' את השלב הראשון בתיאור קורות ישראל בין ירבעם לאחזיה ובתיאור יהודה בין חזקיהו ליאשיהו . לדעתי , אין מקום לחלוקה זו או להגדרתה של 'התפתחות הדרגתית' בהיסטוריוגרפיה המשנה תורתית קודם לחורבן . עד כה לא הוצגה הוכחה משכנעת לקיומו של חיבור קדום שלם שנכתב בסוף המאה הח' לפנה"ס , והדיונים השונים על תהליכי ההתפתחות של החיבור בהתאם לנוסחאות הפתיחה והסיום בספר מלכים אינם מובילים למסקנה חד משמעית _' . מוטב בעיניי להשאיר את שאלת העריכה הדויטרונומיסטית שקדמה לימי יאשיהו פתוחה , ולהניח שעד שלב זה היו מקורות שונים ואולי אף תהליכי גיבוש מסוימים של המקורות , אולם אין להגדיר שלבים כרונולוגיים או מערך רעיוני מוגדר . בהמשך לתאוריה של קרוס , נראה שנקודת הפתיחה המבוססת הראשונה לקיומה של ההיסטוריה המשנה תורתית היא זו של _ה י _^ _ס , אשר פעל בימי יאשיהו , והשאלה העיקרית הנוגעת לחיבור זה היא אילו מקורות היו בידי העורך בשלב זה ומה הייתה מידת גיבושם . עם זאת , גם התאוריה של קרוס אינה נקייה מקשיים . בחיבור המיוחס _V Dtr יש 61 לא אעסוק כאן בחיבור הקדם גלותי . ( Dtr 1 ) בנקודה זו רק אעיר שלדעתי אין לקבל את התאוריה של וייפרט ואת התאוריות שהתפתחו בעקבותיה , ולפיהן חיבור זה התפתח בהדרגתיות מימי חזקיהו ועד ימי יאשיהו . החידוש העיקרי בתאוריה של וייפרט היה בניסיון לאתר את השלבים המדויקים של התפתחות ההיסטוריה המשנה תורתית ולעגן אותם בסיטואציות היסטוריות מוגדרות . אולם הניסיון להבחין בין המקורות השונים של היצירה המשנה תורתית שמלפני החורבן ולהגדיר את תוכנם , הוא גם החיסרון העיקרי בתאוריה זו . השינויים בנוסחאות הפתיחה והסיום בין K '; 7 לבין ה _^ _' אינם בהכרח מדד להבדל כרונולוגי ולקיומם של שני חיבורים . סביר יותר לקשור אותם לתוכן וליחס של העורך לאסא , לחזקיהו וליאשיהו . בעיות ישנן גם בכל הנוגע להיקף החיבורים שהגדירה וייפרט , לנקודת הפתיחה שלהם ולנקודת הסיום ( בעיקר אם הם נכתבו בעיתוי שהיא תיארה . ( על חסרונות אלה ראו גם : קורטז , , 1975 עמ' ; 52-37 ואן סטרס , , 1983 עמ' , 316 הערה ; 84 פרובאן , , 1988 עמ' ; 53-50 , 41-39 מקנזי , , 1991 עמ' ; 119-112 קנופרס , , 1993 עמ' . 46-44 על חשיבותו של רעיון הבמות בהקשר זה ראו : פרובאן , שם , עמי ; 89-57 מקנזי , שם , עמ' . 122-119 62 יש להניח כי חיבור זה נכתב בזמן קיומה של הרפורמה הדתית , כחלק מהתעמולה של בית דוד ועל רקע ההתעוררות הלאומית של ימי הרפורמה . 63 כך למשל הביקורת החריפה של הלפרן , 1988 ) עמ' ( 118 , 114-113 על דרך הזיהוי של הטקסטים שיוחסו _ל נ-םס לא זכתה במחקר לתשומת לב מספקת . לעומת זאת , הביקורת של קמפ , 1990 ) עמ' ( 23-20 אינה מבוססת ( וראו את תשובתו של קנופרס , , 1993 עמ' , ( 52 וכמוה זו של פרובאן , 1988 ) עמ' . ( 132-131 , 28 למרות ביקורות אלו , קנופרס , 1993 ) עמ' ( 51 הגדיר היטב את עדיפותה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help