sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:316

סוף ימי יאשיהו ( מלכים ב , כג ( a 25 ונמשך בתיאור קורות ממלכת יהודה עד החורבן . בעת כתיבת התיאור וכחלק בלתי נפרד מכך ערך Du _2-n מחדש את החיבור הקדום ועדכן אותו , ואף תחב לתוכו קטעים שבהם הוצב התנאי להבטחת הנצח לבית דוד . נתחבו גם הנאומים והסיכומים שבהם ההנחה כי החורבן עתיד לבוא , והובעה הקריאה לחזרה בתשובה בזמן הגלות . המאפיין העיקרי של קטעים אלה הוא המסר הטמון בהם , ולאור זאת מובנת הערכתו של קרוס , שה _ םס הוא תיאור לקוני , החסר את היצירתיות שיש בחיבור של _n _Dtr' ונעדרים ממנו מאפיינים ספרותיים ורעיוניים שהיו מרכזיים בחיבור הקדום : , מוטיב הבטחת הנצח לבית דוד ורעיון הנבואה והתגשמותה . לשיטתו , חיבור זה הוא בעיקר השלמה של התיאור ההיסטורי . הוא מצא בו רק שלוש הערות תאולוגיות ( כג _; 27-26 כד , ( 20 , 4-3 שתיים מהן מאשימות את מנשה בחורבן . ועוד הוא הדגיש שלא נזכר בו אף נביא ושאין בו שום אמירה באשר לריכוז הפולחן . תמיכה בהבחנותיו שממלכת יהודה נמצאה בתהליך מתמיד של ירידה לקראת החורבן , והוא שמבטא את ההרגשה הפסימית המנוגדת ניגוד מוחלט לטון החיובי המאפיין את התיאורים על תולדות ממלכת יהודה עד לאותו זמן . לדיון כנושא זה ראו : נלסון , , 1981 עמ' ; 123 _לבנסון , , 1984 עמ' ; 361-353 _בקינג , , 1990 עמ' . 293-292 44 על נקודה זו כבר עמד פרידמן 1981 ) א _, עמ' 1981 ; 8-7 ב , עמ' , ( 171 שקשר את כג , Dtr _^ b 25 והראה את חשיבותו הרעיונית בהיותו החוליה המקשרת את יאשיהו למשה . ראו על כך גם את דבריו של מקנזי , 1991 ) עמ' . ( 137-136 לשאלת נקודת הסיום של ה ! _' _1 _ס ונקודת הפתיחה של _n _ Dtr ראו ואךקוילן , , 1996 עמ' , 48-43 ושם ביקורת על קביעתו של קרוס וממשיכיו , וספרות נרחבת , וככלל זה הצגת הגישות השונות שרווחו במחקר . 45 לעומת טענה זו , ראו את דבריו של נלסון , 1981 ) עמ' . ( 69-65 על הקטעים המרכזיים שנערכו , לדעת קרוס , מחדש ראו קרוס , , 1973 עמ' , 287-285 והערה , 49 ובהמשך לכך : מקנזי , , 1991 עמ' , 7 הערה ; 145-135 , 11 אייניקל , , 1996 עמ' . 16 לסקירת המחקר בנושא זה ראו אובריאן , , 1989 עמ' , 7-6 הערה 46 . 17 לנושא זה ראו קרוס , , 1973 עמ' 47 . 289-285 שם , עמ' 48 . 288 על המוטיבים האלה כבר עמד כאמור פון ראד , וראו על כך את סיכומו של פרידמן 1981 ) א , עמ' 1981 ; 10-6 ב , עמ' . ( 172-167 בנוגע למוטיב הנבואה והתגשמותה ראו את ביקורתו המוצדקת של ואן קוילן , 1996 ) עמ' ( 46 והפנייתו להגשמתה של הנבואה במלכים כ , כד . 2 49 לנושא זה ראו את מחקריו של פרידמן 1981 ) א , עמ' 1981 ; 6 ב _, עמ' . ( 174 גם ונוני , 1985 ) עמ' ( 362-357 עמד על השינוי שיש כחיבור המאוחר בשימוש במונחים הקשורים לפולחן , אולם ראו ביחס לכך את דבריהם של קמפ , 1990 ) עמ' , ( 20-18 אקרמן , 1992 ) עמ' , ( 99-37 קנופרס , 1993 ) עמ' ( 9 , 4 וואךקויל ן , 1996 ) עמ' . ( 47-46 גם מקנזי , 1991 ) עמ' ( 127 הבחין שהשימוש הנרחב במונחים פולחניים פוחת באופן ניכר לאחר מלכים ב , כג , 24 שהשפה הדויטרונומיסטית בחלק האחרון של הספר מעידה על שינויים קטנים בכוונת הדברים וכן שיש סימנים של חיקוי ושל חזרה על הלשון האופיינית _ל י _" - _ס . ראו על כך את ביקורתו של ואן קוילן ( שם , עמ' ( 46 ואת הסבריו על ההיעלמות של חלק מהמונחים הפולחניים וההערות התאולוגיות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help