sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:315

מרבית החוקרים המשתייכים אליה מסכימים עם נות , שהיצירה המשנה תורתית נתחברה לאחר החורבן . הם חולקים עליו בעיקר בשאלת אחידותה של היצירה , ומדגישים את שלושת שלבי החיבור והעריכה השונים שעברה : הרובד של המחבר העורך ההיסטורי , הרובד הנבואי ( שעיקר עניינו בנבואות המשוקעות בתיאור ) והרובד הנומיסטי ( שמדגיש בעיקר את ספר התורה וחוקיו . ( בה בעת התפתחה בארצות הברית 'שיטת הגושים , ' שהניחה כי ההיסטוריה המשנה תורתית נתחברה בשני שלבים כרונולוגיים : לפני הגלות ולאחריה . במוקד אסכולה זו , אשר במידה מסוימת החייתה דעות שרווחו במחקר עוד לפני חיבורו של נות , עומד פרנק מור קרוס . לדעתו , השלב הראשון בחיבור המשנה תורתי ( Dtr ) נערך בימי יאשיהו , והוא מסתיים במלכים ב , כג 42 . a 25 חיבור זה הורחב בידי עורך מאוחר , ( Dtr ) אשר פעל באמצע המאה הו' לפנה"ס כדי להתאים את הספר למציאות ההיסטורית והרעיונית של ימי החורבן והגלות . חיבורו של עורך זה מתחיל בתיאור 39 ראו להלן את הצגת עיקריה של שיטה זו ואת נקודות הביקורת העיקריות שאפשר להפנות נגדה . 40 באסכולה זו יש חזרה לתפיסה הבסיסית שרווחה בשלהי המאה הי"ט , בעיקר במחקריהם של ולהאוזן _, קינן , שטאדה , קורניל , _וילדבור , שטוירנאגל , אייספלד , וייזר , פפייפר ואחרים , אשר זיהו שתי עריכות של ספר מלכים ( אם כי לא שני מחברים דויטרונומיסטים . ( ראו על כך את סקירתם של אייניקל , 1996 ) עמ' ( 15-14 וואךקוילן , 1996 ) עמ' , ( 24-22 ושם גם ספרות נוספת . 41 קרוס , , 1968 עמ' , 1973 ; 24-9 עמ' 42 . 289-274 בעקבות פון ראד ווולף , זיהה קרוס , 1973 ) עמ' ( 285-279 בחיבור _המשנה תורתי הקדום ( Dtr 1 ) שני מוטיבים מרכזיים . הראשון , העובר כחוט השני כמעט לכל אורכו של ספר מלכים , העמיד במרכז את חטאו של ירבעם ואת רשעותה של הממלכה הצפונית , שלהם הבטיח ה' 'בית נאמן כאשר בניתי לדוד' ( מלכים א , יא . ( 38 לדיון על מקומו של רעיון זה במזרח הקדמון ראו אוונס , , 1983 עמ' . 125-97 הבטחה זו לא קוימה שכן ירבעם 'לא שב מדרכו הרעה' ( מלכים א , יג ( 33 וחטא שני חטאים עיקריים : בניית המרכזים הפולחניים בדן ובבית אל ומינוי כוהנים 'מקצות העם אשר לא היו מבני לוי' ( מלכים א , יב . ( 31 השפעת חטאיו של ירבעם נמשכה כל שנות קיומה של ממלכת ישראל , וגם המלכים שמלכו אחריו 'לא סרו מחטאת בית ירבעם אשר החטיא את ישראל' ( מלכים ב , יג , 6 ועוד יותר מעשרים פעם בצורות שונות . ( העונש בא על כל אחת מהשושלות , והחורבן היה העונש הסופי . ראו את המחלוקת בין פרובאן , 1988 ) עמ' ( 73-70 לבין מקנזי , 1991 ) עמ' , ( 125-123 המפרשים רעיון זה על רקע התאוריות הכוללות שלהם . המוטיב השני אצל _ה י _^ _ס הוא נאמנותו הבלתי מסויגת של דוד לאלוהים והבטחת הנצח לשושלת שלו . קרוס , 1973 ) עמ' ( 287 , 283 טען שפרק הזמן היחיד שיכול להתאים לצמיחתו של רעיון זה הוא ימי יאשיהו . לטענתו , המחבר ראה בו את 'דוד החדש , ' רצה לקדם את הרעיונות שעמדו בבסיס הרפורמה שלו , ומתארו כמי ש'וכמוהו לא היה לפניו מלך אשר שב אל ה' בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מאודו' ( מלכים ב , כג . ( 25 לנושא זה ראו גם : נלסון , , 1981 עמ' ' 132-119 פרידמן , 1981 א , עמ' 1981 ; 8-7 ב , עמ' . 173-171 43 קרוס , 1973 ) עמ' ( 287-285 טען כי בשלב זה נוסף לחיבור _המשנה תורתי רעיון שלישי , שלפיו החורבן בא בעטיים של חטאי מנשה , שנתפס כמלך החוטא ביותר מכל מלכי בית דוד . מכיוון שרעיון זה לא היה יכול להיכתב במקביל לשני המוטיבים הרעיוניים הקודמים , והוא חייב להיות מאוחר להם , הציבו קרוס במרכז החיבור המאוחר . ( Dtr 2 ) רעיון זה הוא שהחדיר את התפיסה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help