sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:314

מכיוון אחר פיתח יפסן כבר בשנת 1953 תפיסה מורכבת בדבר תהליך התפתחותה של היצירה המשנה תורתית . להבדיל מנות , _יפסן מיקד את מחקרו בספר מלכים , ולשיטתו , ביסודו של הספר עומדים שני מקורות , אשר נוצרו בימי קיומה של ממלכת יהודה : מקור אחד היה כרוניקה סינכרוניסטית מהמאה השמינית לפנה"ס , אשר תיארה את תולדות מלכי ישראל ויהודה מימי דוד עד ימי חזקיהו . מקור אחר היה אנאלים שנכתבו ביהודה של המאה הד לפנה"ס , ובהם תואר פרק זה . מקורות אלה עברו שלוש עריכות עיקריות בתקופת גלות בבל 1 העריכה הכוהנית הייתה ראשונה . ( R ) היא נעשתה מיד לאחר החורבן 580 ) לפנה"ס ) וכללה את תיאור ההיסטוריה שמימי שלמה ועד ימי חזקיהו . שולבו בה תיאור ימי שלטונו של שלמה והכרוניקה הסינכרוניסטית של מלכי יהודה וישראל , עם חיבור אנאליסטי של תולדות הפולחן במקדש שבירושלים . 36 העריכה הנבואית באה בעקבותיה , ( R ) באמצע המאה הו' לערך 550 ) לפנה"ס , ( ולכך נוספה בשלהי המאה הו' לפנה"ס העריכה האחרונה של ספר מלכים . ( R ) עריכה זו נעשתה בידי חוגי לוויים , אשר שילבו בטקסט חומר בעל אופי מדרשי . למרות נקודות החולשה שיש בתאוריה שהציג יפסן , ועל אף הביקורת שניתן להפנות כלפיה , הרי שחשיבותה הגדולה הייתה בכך שהוצג בה תהליך מורכב של התפתחות ההיסטוריה הדויטרונומיסטית . תהליך זה מנוגד לגישה החד ממדית של נות ולתאוריות המעורפלות למדי , לפחות מבחינת התהליך ההיסטורי של התפתחות הטקסט , מבית מדרשם של פוךראד ושל וולף . לאור זאת מובן מדוע שימשה תאוריה זו מצע להתפתחות מחקרים נוספים , והייתה לאחד היסודות שעליהם נבנתה 'שיטת הריבוד . ' בשנות השבעים החל המחקר להתמקד דווקא בחוסר אחידותם של מרכיבי החיבור הדויטרונומיסטי ובתהליך המורכב והארוך של היווצרותו . ההתפתחות העיקרית הייתה בשני כיוונים מנוגדים : ' שיטת הריבוד' התגבשה והתפתחה במחקר הגרמני על יסוד מחקריו של יפסן . 33 יפסן , . 1956 יש להעיר שחיבורו של יפסן הושלם כבר בשנת , 1939 עוד קודם לחיבורו של נות , שהתפרסם בשנת . 1943 התאוריה של יפסן יוצאת מתוך אותן תפיסות יסוד שמהן יצא גם נות , ולפיהן בוצעה כל פעולת העריכה לאחר החורבן . ראו על כך גם את דבריו של קרוס , , 1973 עמ' , 275 הערה 34 . 6 יפסן , , 1956 עמ' . 9-8 35 שם , עמ' , 60-54 , 40-30 וראו גם בעמי . 106 , 23-22 , 10 לביקורת על רעיון שלב העריכה הזה ראו ויינפלד , תשנ"ב , עמ' 36 . 186 יפסן , , 1956 עמ' 37 . 105 , 101-95 שם , עמ' 38 . 105-102 הביקורת העיקרית על התאוריה של יפסן נגעה לגישתו הפשטנית כלפי שני המקורות שהיו הבסיס לעריכה הראשונה , ולהבחנה , שאינה ברורה דייה , בי ן שלוש העריבות , מצד אופיין ומטרתן . ראו על כך גם את דבריו של קנופרס , , 1993 עמ' . 20 לנושא זה ראו גם בדיון שלהלן .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help