sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:313

הנבואה והגשמתה , אלא אם כן מניחים שרעיון זה הוא אמצעי ספרותי שכוון לחורבן ישראל , ואין לו קשר לחורבן יהודה . משני הרעיונות שהציג _פון ראד מתחייבת המסקנה שהם באו מבית מדרשם של כותבים בעלי מגמות שונות אשר לא כתבו , באותו זמן , וקיומם זה בצד זה מעמיד בעיה קשה : הדויטרונומיסט לא יכול היה להפחית מעצמתו של העונש , שהרי החורבן והגלות היו עובדה קיימת , שלא ניתן היה להסבירה אלא בנימוקים דתיים . אך הוא גם לא יכול היה להודות שההבטחה לבית דוד הייתה הבטחת סרק . אף על פי שהבחנה ספרותית רעיונית זו של _פון ראד הייתה פתח לתאוריה כוללת יותר , בדבר שני שלבי חיבורה של היצירה המשנה תורתית _, הוא לא הסיק את המסקנות הכרונולוגיות המתחייבות ממנה . מתוך השקפתו היסודית , בעקבות נות , שהדויטרונומיסט פעל לאחר החורבן , הוא שיער שסיום הספר בתיאור שחרורו של יהויכין מכלאו פותר את הקונפליקט בין רעיון הנבואה והתגשמותה ובין רעיון הבטחת הנצח , ובמעשה זה טמונה בשורת האופטימיות לעתיד : המשך קיומו של בית דוד מאפשר לאל להתחיל מחדש את ההיסטוריה של עמו . את דבריו של וולף , 1961 ) עמ' , ( 186-171 והשוו גם לדיון של זליגמן ( תשכ"ט-תשל"ד , עמי . ( 313-298 יש להעיר כי נות לא עמד על רעיון זה , אשר במובנים רבים סותר את התזה שלו . אולם גם פוךראד לא עמד על המשמעות הכרונולוגית של הרעיון להיסטוריוגרפיה _המשנה תורתית , אף על פי שלא קיבל את התפיסה בדבר המונוליטיות שלה ( וראו למשל פוךראד , , 1960-1957 א , עמי . ( 347 לביקורת על נושא זה , עם דגש על המשמעות הכרונולוגית שלו , ראו : קרוס , , 1973 עמי ; 277-276 מקנזי , , 1991 עמי ; 123-122 קנופרס , , 1993 עמי . 27-24 30 עקרונית , יש יסוד להניח שהנבואה למנשה ( מלכים ב , כא ( 16-11 אינה נכללת בשרשרת הנבואות וכמוה הנבואה במלכים א , ט ( ובעיקר פסוקים ( 9-6 היא תוספת מאוחרת . ואם אמנם כך , הרי שהפרספקטיבה על הנבואות משתנה , והן יכולות להתקיים לצד הבטחת הנצח לבית דוד . לאור זאת אין להתפלא שנבואות אלה ( בעיקר הנבואה למנשה ) עמדו במרכזם של מחקרים רבים שעסקו בחקר ההיסטוריוגרפיה הדויטרונומיסטית . ראו למשל את ספרו של _ואךקוילן ( 1996 ) ושם גם ספרות נרחבת . 31 ראו להלן על 'שיטת הגושים' של קרוס , אשר יוצאת בדיוק מנקודת מוצא זו . 32 ראו : פוךראד , , 1958 עמ' 1966 ; 204-203 א , עמ' . 221-219 בנקודה זו יש להזכיר את התזה של וולף , 1961 ) עמ' . ( 186-171 מבחינות רבות המשיך וולף בדרכו של פון ראד , אולם יצא חוצץ נגד כמה מעיקריה , ואף ביסס את הטיעון על אי אחידותו של הספר . וולף לא קיבל את רעיון הבטחת הנצח לבית דוד והשיג על תפיסתו של נות , הרואה בדויטרונומיסט כותב שמטרתו להסביר את החורבן . הוא הגדיר טקסטים אחדים , שבהם טמונה 'בשורת האופטימיות' ( שופטים ב ; 19-11 שמואל א , ז ; 4-3 יב ; 22-19 מלכים א , ח ; 53-46 מלכים ב , יז ; 13 כג ( 25 ושעניינם המרכזי אינו שיבת בית דוד אלא השבת רחמי האל לעם היושב בגולה . שני קטעים נוספים ( דברים ד ; 31-25 ל ( 20-1 הם , לדעת וולף ( שם , עמ' , ( 183-179 תוספת מאוחרת למערך המשנה תורתי , ונתחבו בהשפעת המסורות והרעיונות שבספר ירמיה . לרעיונות אלו של וולף הייתה השפעה רבה על התזה של קרוס , 1973 ) עמ' ( 278 וממשיכי דרכו . ראו למשל מקנזי , , 1991 עמ' , 122 והערה . 7 לריכוז של הביקורת על אודות התאוריה של וולף ראו קנופרס , , 1993 עמ' . 25-24

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help