sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:312

של החיבור , כמו גם האחידות הלשונית והספרותית , שהם בסיס הכרחי לכל הנחה הגורסת שזהו תוצר של מחבר ( אחד או יותר . ( במחקרים אלה אף לא ניתן הסבר נאות לסתירות רעיוניות וספרותיות רבות בחיבור , כמו גם לרבדים הלשוניים המגוונים שבו . גם הפתרון של ואן סטרס , שבחיבור יש תוספות מאוחרות , אינו משכנע . ההחלטה בדבר אחידותו או אי אחידותו של החיבור מחייבת דיון יסודי במאפייניו הלשוניים , הספרותיים והרעיוניים וכן ניתוח שיטתי של כל אחד מחלקיו . לאור זאת אין להתפלא שבמרבית המחקרים של ההיסטוריה המשנה תורתית , הדיון במקורותיו של הדויטרונומיסט , במאפייני עבודת העריכה שלו ובקטעים שהוא עצמו חיבר , מוסיף להיות חלק בסיסי , מרכזי וחשוב . סמוך למועד פרסום מחקרו של נות התפרסמו שני מחקרים חשובים נוספים שהשפיעו בשני כיוונים שונים על המשך המחקר . כבר בשנת 1947 החל פון ראד בבחינת שניים מהרעיונות המרכזיים בהיסטוריה _הדויטרונומיסטית : רעיון הנבואה והגשמתה ורעיון הבטחת הנצח לבית דוד . מצד אחד , עבודתו חיזקה את התאוריה של נות , בכך שעמדה על דגם הנבואה והתגשמותה , וראתה בו אמצעי ספרותי רעיוני שנועד להסביר את החורבן . מסקנתו הייתה שדגם זה שימש לדויטרונומיסט אמצעי להסבר הסיבות לחורבן ירושלים , שכן הוא הוביל למסקנה הבלתי נמנעת שהחורבן הוא התגשמות הנבואות שאיימו בחורבן , אם לא יחזור בו העם מחטאיו . מצד אחר , רעיון ההבטחה הבלתי מותנית לדוד ולביתו הציב את הבסיס התאורטי לערעור התזה של נות , שכן הבטחת הנצח לבית דוד לא יכולה לדור בכפיפה אחת עם רעיון 24 ראו למשל את מסקנותיו של ואךסטרס , 1983 ) עמ' ( 291-277 בעקבות הדיון שלו בשמואל ב , ב -8ד ; 12 ט-כ ובמלכים א , א-ב ואת הרחבתו של הרעיון בידי מקנזי . ( 1991 ) מקנזי טען שיש בטקסט תוספות פוסט דויטרונומיסטיות רבות . ניסיונותיו של לונג לקשור רעיונות מרכזיים בחיבור ( כמו למשל רעיון הבטחת הנצח לבית דודן לתקופת גלות בבל אינם עולים יפה . ראו בנושא זה את ביקורתם של פרובאן , 1988 ) עמ' ( 96 ושל מקנזי , 1991 ) עמ' . ( 134-132 25 בנושא זה ראו את ביקורתם של פולצין , 1989 ) עמי ( 17-13 ושל _ואן קוילן , 1996 ) עמ' , ( 14-11 כמו גם את זו של אובריאן , 1989 ) עמ' , ( 17-16 מקנזי , 1991 ) עמ' ( 17-16 וקנופרס , 1993 ) עמ' . ( 36-32 26 ראו גם את ביקורתו המקיפה של הלפרן , 1988 ) עמ' ( 194-186 על התאוריות שהעלו החוקרים שהלכו בכיוון זה . 27 פון ראד , , 1958 עמי , 204-189 והשוו למאמרו בתוך ספרו 1966 ) א , עמי . ( 221-205 ראו גס : הנ"ל , , 1948 עמ' , 1960-1957 ; 91-74 א , עמ' 28 . 347-334 פון ראד , , 1958 עמ' 199-189 י 1966 א _, עמי , 216-205 וראו לדוגמה את הנבואות והתגשמותן בפסוקים הבאים : מלכים א , יא = 39-29 , 13-11 יב ; 24-22 מלכים א , יג = 32-31 , 3-1 מלכים ב ; כג ; 18-15 מלכים א , יד = 16-5 טו ; 32-25 מלכים א , טז ; 14-8 = 7-6 , 5-1 מלכים א , כא , 29-17 מלכים ב , ט = 11-1 ט ; 15 מלכים ב , א ; 18-17 = 16-15 מלכים ב , יג ; 25-23 = 19-14 מלכים ב , כ , 19-16 כא = 16-10 כד . 13 , 4-2 לנושא זה ראו גם את דבריה של וייפרט , , 1991 עמ' . 131-116 29 ראו : _פון ראד _, , 1948 עמ' , 1958 ; 91-74 עמ' 1966 ; 203-199 א , עמ' . 220-216 לנושא זה ראו

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help