sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:311

למקומו של המחבר . בולטת בהם תרומתם של הופמן , ואךסטרס ולונג . הופמן היה הראשון שביסס את הגישה שחלקו , מקומו ומשמעותו של הדויטרונומיסט ביצירה המשנה תורתית חשובים עוד יותר מששיער נות . הוא הגדיר את הדויטרונומיסט מחבר עצמאי ( אחד או יותר , ( אשר מתוך כוונה להציג את השקפתו על אודות ההיסטוריה של עם ישראל שילב בחיבורו מקורות שונים ( ובכללם מסורות בעל פה ) ומיזגם יחדיו , עד שלא ניתן עוד להפריד ביניהם בכלים ספרותיים . השקפתו של הופמן על אודות מאפייני החיבור הדויטרונומיסטי ( אם כי לא השקפתו על אודות מטרתו של החיבור ) קיבלו חיזוק במחקריו של ואךסטרס . על יסוד ההשוואות לחיבורים ההיסטוריוגרפיים המוכרים במזרח הקדום ובעולם ההלניסטי הרומי , ובעיקר על סמך ההקבלה להרודוטוס , הגיע ואן סטרס למסקנה שהעורך עיבד את החומר שעמד לרשותו עד כדי כך שלא ניתן להגדירו ולהפרידו . לדעתו , לרשותו של הדויטרונומיסט עמדו מקורות שונים , אולם הוא נהג בהם חירות גמורה ושילבם ברצף התיאור ההיסטורי האחיד שיצר , בהתאם להשקפתו ולמטרותיו . עבודתו של לונג הייתה במידה רבה המשך לעבודתו של ואן סטרס , שכן גם הוא ראה בחיבורו של הרודוטוס את המודל לדרך חיבור היצירה המשנה תורתית . הוא חיזק את שיטתו של נות בדבר עריכה אחת עיקרית , וטען שלתאוריות השונות המשחזרות כמה עריכות משנה תורתיות אין ביסוס בהיסטוריוגרפיה של העולם הקדום , שכן אין הקבלה לתוספות ולתיקונים בטקסטים נתונים , אלא לשכתוב מלא שלהם . לדעת לונג , דווקא דרך כתיבתו של ספר דברי הימים יכולה להיות דוגמה לדרך כתיבתה של ההיסטוריה _המשנה תורתית . לעבודותיהם של הופמן , ואךסטרס ולונג נודעת חשיבות רבה במחקר המקרא , שכן הם הראו שיש קרבה בין היצירה המקראית לחיבורים היסטוריוגרפיים שנכתבו במערב מבחינת הז'אנר הספרותי ודרכי העיצוב הספרותיות . ביקורתם על ההבחנה שעשו חוקרים בין המקורות לבין העריכה _המשנה תורתית הייתה גם היא חשובה . אולם הכיוון שהלכו בו לא התקבע כזרם מרכזי במחקר הדויטרונומיסטי . דומני שהדבר נובע בעיקר מהעובדה שבמחקרים אלה לא הוכחה ההומוגניות הרעיונית 17 ה"ד הופמן , . 1980 לסקירה של תאוריה זו ולביקורת עליה ראו : מייס , , 1983 עמ' ; 14-10 אובריאן , , 1989 עמ' / 16 ואךקוילן , , 1996 עמ' ; 14-9 אייני קל , , 1996 עמ' , 14-13 ושם ספרות נוספת והפניות לחוקרים אשר הלכו בעקבות התזה הזו . 18 ה"ד הופמן , , 1980 עמ' . 318-316 , 270-154 , 21-15 19 ואךסטרס , 20 . 1983 ; 1981 ואךסטרס , , 1981 עמ' , 1983 ; 185-137 עמ' 362-354 , 321-292 ( ובעיקר עמ' 21 . ( 359-357 ראו לונג , , 1984 עמ' 22 . 30-15 על תאוריות אלה ראו בדיון שלהלן . 23 לונג התמודד גם עם טיעונים ספציפיים שהעלו חוקרים בזכות עריכות שנעשו בחלקן קודם לחורבן . כך למשל טען לונג , 1984 ) עמ' ( 17-16 שרעיון הבטחת הנצח לבית דוד אינו מעיד על זמן חיבורה של היצירה ואפילו לא על זמן חיבורם של חלקים מתוכה , שכן זוהי שפת ההגזמה המוכרת במזרח הקדום , וידוע ששימשה שושלות מלוכה כדי לבסס את הלגיטימיות שלהן .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help