sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:310

פוסקות של האל , עד שזה החליט להשליכם מעל פניו והגלה אותם לאשור ולבבל . בהמשך דבריו על האחידות הלשונית והרעיונית הדגיש נות גם את האחידות המבנית , שנועדה לשרת את התפיסה ההיסטוריוגרפית של המחבר . ההיסטוריה חולקה על ידי המחבר לתקופות משנה , ואת דעתו הביע בסיכומים פרוגרמטיים אופייניים בצורה של נאומים , שבהם נפתחות או מסתיימות תקופות משנה אלה " . הנאומים האלה מוקמו בידי _המחבר העורך בנקודות צומת היסטוריות ונועדו להדגיש את המסר העומד ביסוד החיבור : גלות בבל היא תוצאה של מאות שנות חטאים דתיים , וההיסטוריה של עם ישראל עומדת כולה בצל ההידרדרות ההדרגתית לקראת החורבן . על סמך אחדותה ואחידותה של היצירה ניסה נות לשחזר את המקורות שעליהם היא התבססה . הוא הניח שאת המקורות הקדומים שיקע המחבר כלשונם בחיבור שלו , והם המרכיב המרכזי בתוכו . לעומת זאת נות לא מצא עדות שהחיבור עבר עריכה שיטתית מאוחרת , ולדעתו נוספו לו לכל היותר תוספות שוליות . עיקרי התאוריה של נות התקבלו במחקר , והוויכוח שהתנהל בעשרות השנים שלאחר פרסומה התמקד בעיקר בשתי בעיות : אילו חלקים בחיבור נשאבו ממקורות קדומים , ואילו נכתבו בידי המחבר ; מהו היקף החיבור המקורי , ומהם שלבי התוספות המאוחרות . כך למשל היו חוקרים שקיבלו את תפיסת היסוד של נות באשר לזמנו של החיבור , אולם פיתחו תפיסה שונה באשר לזיהוים של המקורות ששוקעו בתוכו ובאשר 9 נות , , 1943 עמ' 10 . 99-89 שם , עמ' 11 . 25-18 שם , עמ' . 34 , 6-5 על נאומים אלה ראו ויינפלד , תשנ"ב , עמ' , 233-189 ושם ספרות נוספת . 12 נות , , 1943 עמ' 13 . 99-89 נות הרבה לעסוק במקורות הקדומים ובשלבי היווצרותו של החיבור ( וראו למשל בספר הפירוש על ספר יהושע , , ( 1953 אולם הוא כמעט לא עסק ישירות בפרקים הנדונים במסגרת מחקר זה . 14 נות , , 1943 עמ' 15 . 77-76 שם , עמ' . 90-87 , 10-6 אף כי נות ( שם , עמ' , 40 הערה ( 61 איתר בחיבור הדויטרונומיסטי שפע של קטעים אשר היו לדעתו תוצאה של תוספות מאוחרות , חלקן נרחבות וחשוכות ( יהושע יג-כב ; שופטים א -1ב , 5 יז-כא ; מרבית החלקים בשמואל א ; שמואל ב , כא-כד ; מלכים ב , יז 40-b 34 וכו _, ( ' הרי שהוא לא ניסה לארגנם לכלל מערכים מסודרים או לשייכם למקורות אחידים . בהמשך לכך ראו גם את קביעתו של מקנזי , , 1991 עמ' . 150-144 16 שנים ארוכות הייתה במחקר הסכמה כמעט מלאה עם התאוריה של נות , וראו את הספרות הנרחבת שנמנית אצל אייניקל , 1996 ) עמ' . ( 12 _יוצאי דופן בולטים היו אייספלד , 1964 ) עמ' ( 248-241 ופוהרר , 1964 ) בעיקר הערתו בעמ' . ( 195 ביקורת מקיפה וחריפה על התאוריה של נות נכתבה בעיקר במהלך שני העשורים האחרונים , וראו את הטיעונים שסוכמו בספרו של וסטרמן . ( 1994 ) מנגד , ראו אצל ואךקוילן , 1996 ) עמ' ( 9 תגובה מוצדקת לבעיות העיקריות שיש בביקורת זו , כמו גם ביקורת על התזה החלופית שהציג וסטרמן . לביקורת על התזה של נות ראו גם : קנופרס , , 1993 עמ' , 1994 ; 27-24 עמ' ; 254-229 אולד _, , 1998 עמ' . 63 לספרות נוספת ראו קנופרס ומקונביל , , 2000 עמ' 2 והערה . 7

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help