sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

בקמיע הגדול יותר הצליחו החוקרים לפענח את השורות האלה מנוסח ברכת הנהנים ; יבר ך ] יהוה [ ו י ] שמרך [ י א ] ר יהוה בקמיע הקטן יותר , הצליחו לקרוא קטע גדול יותר של הברכה ! יבר [ ך יהוה ו י _] שמרך יא ר יה וה _] פניו _אלזיך ו [ י ש [ ם ל ך ש ל ] ום נוסח הברכה כאן אינו זהה אפוא לנוסח הברכה שבמקרא , הוא מדלג על המלים 'ויחנך , ישא ה' פניו אליך . אבל אין לייחס חשיבות יתרה לסטייה זו . אין לבקש נוקשות בשימוש בנוסחות . לשונות של ברכת כהנים משמשות במקראות וגם באפיגרפיה . כגון : !< ' להים יחננו ויברכני יאר פניו אתנו , קלה' ( תהלים סז ב . ( וכן ברמיזה שבמזמורי ההלל : 'ברוך הבא ? שם ה , ' _בלכנוקם מבית ה' ? אל ה' _ויאר לנו' ( תהלים קיח כו-כז . _< בכתובת מכנתילת עג'רוד שבסיני ( מאה ח לפני הספירה : ( 'יברך וישמרך ויהיה עם אד [ נ ] י . ' תופעה לשונית ראויה לציון היא הבלעת כ"ף אחת בזו שלאחריה בתיבה 'יברך' ( אין מקום להשלים שתי אותיות (! אצלנו ובכתובת מכנתילת עג'רוד . ויש לקרוא 'יברך = ) יבךק : ך , ולא יברך . ( שריד לכתיב כזה גם בכתוב 'במקהלים _?? ברך ה' ' ( תהלים כו יב , ( שלפי ההקשר ולשון הכתובים יש לגרוס שם כמו השבעים _?? ' בךך' ? = ) _ןבך ;) ך . ( רימון שנהב מבית המקדש מקורו המדויק של רימון השנהב לא נודע שכן נקנה בשוק העתיקות הירושלמי , אבל מסתבר שמוצאו בירושלים . על נסיבות מציאתו והדרך בה הגיע למוזיאון ישראל בירושלים ראה במאמרו של נ' אכיגד בקובץ זה . זמנו של הרימון הקטן הוא המאה השמינית לפני הספירה ועל כתפו כתובת בת שורה אחת : לבית [ יהו ] ה קדש כהנם . אוסטרקונים בחפירות שניהל הארכיאולוג הבריטי ג' גארו דאנקן בעופל בשנת תרפ"ד ( 1924 ) נתגלה אוסטרקון ( שבר חרס כתוב ) מסוף ימי ממלכת יהודה , כפי שמעידים שיקולים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help