sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

לפי שיקולים פליאוגרפ' ים נקבע זמנה של הכתובת לאותה תקופה של כתובת השילוח , שכן אותיותיהן של שתי הכתובות קרובות ביותר בצורותיהן . המדובר , אם כן , בשנת 700 לפני הספירה בקירוב , זמנם של חזקיהו מלך יהודה וישעיה הנביא . לשונה של הכתובת וסגנונה קרובים לסגנונן של כתובות החקוקות על ארונות ומצבות קבורה פיניקיים , כולל נוסח ההכרזה כי אין בקבר כסף וזהב . לדוגמה , הכתובת החקוקה בארונו של תכנת בן אשמנעזר מלך צידונים במאות החמישית-הרביעית לפני הספירה ; ... ' כי אין אתי כסף , אין אתי זהב וכל כלים . ' . .. וכיוצא כזה בנוסח הקללה למי שיעז לפתוח את הקבר , אלא שנוסח הקללה כאן קצר מנוסחות הקללות המאריכות שבכתובות הפיניקיות , כגון : ... ' אל יהיה לך זרע בחיים תחת שמש ומשכב את רפאים' ( בכתובת תכנת הנ"ל , בתרגום לעברית . ( הכתובת מוכנת מאליה , וכמעט שאינה זקוקה לפירוש . האיש הנכבד שנקבר בקבר שחצב לו היה פקיד רם מעלה 'אשר על הבית , ' מעין ראש ממשלה , ועמו נקברה אמתו . הכתיב אמתה משקף את שיטת הכתיב של ימי בית ראשון הידועה יפה מכתובות אחרות . שריד לדרך הציון של כינוי הקניין _לנסתר ה נמצא גם במקרא , כגון י 'אהלה' ( בראשית ט כא . ( אמה אינה שפחה דווקא , אפשר שאין כאן אלא תואר כבוד לאישה , מעין התואר ' עבד' לגבר , שנשאו בו פקידים רמי דרג בחצר המלוכה להביע את כפיפותם לאדונם . מכל מקום , מי שנקברה כאן הייתה אהובה על אדונה ולא שפחתו . אכל השאלה המעניינת ביותר היא , כמובן , זהותו של בעל הקבר , ההיה זה מן האישים הידועים מן המקרא ? והנה כבר קלרמון גאנו שיער — אף כי בהיסוס רב — כי לא היה זה כי אם קברו של שבנא אשר על הבית . אותו חצרן רם מעלה בחצר חזקיהו , שלא היה אהוב על ישעיהו . אבל כיצד ניתן ליישב השערה זו עם שמו של בעל הקבר , שם כעל הסיומת -יהו ? כאן בא לעזרתנו הממצא הארכיאולוגי . בכמה וכמה חותמות עבריות מימי בית ראשון נחקק השם 'שבניהר ( או בצורה 'שכניו , ( ' ומסתבר שהיה זה שם נפוץ ומקובל למדי ביהודה ובישראל . השם 'שבנא' אינו אלא צורה מקוצרת של השם 'שבניהר , כדרך שעבדא נתקצר מעבדיהו ושמעא משמעיהו ועוד שמות כיוצא באלה . אם כן הוא , הרי שאפשר לקרוא בכתובת 'זאת [ קברת שבנךהו אשר על הכית ' . .. וכך אכן הציע פרופ' ( אז רב אלוף ) יגאל ידין ז"ל לפני אביגד . מפתה מאוד לקשור מבנה קבורה מפואר זה שנחצב במרום הסלע , בשבנא 'הסכן הזה ... אשר על הבית' ( ישעיה כב טו , ( אותו שבנא שנגדו יצא ישעיהו הנביא באמרי : _מה לף פה ומי ל ך פה חעבי מרום קברו כי חצבת לך פה קבר , חקקי בסלע משכן לו ( כב טו ) איננו יודעים מדוע יצא ישעיהו בנבואתו נגד שבנא , האם משום שהיה נכרי ביהודה , ולכן גם נקרא בתואר הנדיר ביהודה 'סוכן ? ' ההיה מגולי ישראל שבאו ליהודה אחרי חורבן ממלכת ישראל ועלה כאן לגדולה , ומשום כך נתקל בהתנגדותה של האצולה הירושלמית ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help