sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

לעבר נקודת המפגש . כאשר רק כמטר וחצי הפרידו בין שתי הקבוצות נשמעו קולות . כיצד הצליחו החוצבים להיפגש ? — אם נכון הפירוש של זדה , סדק , אפשר שהסדק שבסלע הוא שהנחה את החוצבים במלאכתם , והוא שהחדיר אוויר לנקבה , כך שנפתרה בעיית האוורור לחוצבים , והחמצן הדרוש לבעירת הנרות שהאירו להם במעבה ההר . הסדק היה מימין ומשמאל , מצד לצד . אורך הנקבה היה 1 , 200 אמה , לפי מדידות מודרניות רק 513 מ , ' ועומקה מתחת להר היה מאה אמות , כחמישים מטר . הכתיב הנוהג בכתובת הוא הכתיב החסר של ימי _בית ראשון . אבל בסופי תבות כבר כתבו את אמות הקריאה . סגנונה של הכתובת , סגנון מקראי ספרותי ; כאילו נעקרה לכאן פרשייה מתוך אחד הספרים ההיסטוריוגרפיים של המקרא . אולי אפילו מספר דברי הימים למלכי יהודה . הכתובת נחקקה בתוך מפעל המים המרכזי של ירושלים — מקום שהכניסה אליו לא הייתה מותרת לכל אדם — על משטח מוחלק שהוכן לחקיקת הכתובת בידי בעל מקצוע מיומן שכתב בכתב רהוט וקפדני . כל אלו מחזקים את ההשערה שלפנינו כתובת שנחקקה בידי השררה . מי שציווה על חקיקת הכתובת במאה השביעית לפני הספירה , רצה להנציח את המפעל ההנדסי טכנולוגי הגדול של חזקיהו . ' אשר על ה בית' מצוק הסלע שבגדה המזרחית של נחל קדרון ( בכפר השילוח , מלואן , של ימינו , ( אל מול גבעת עיר דויד , נחשב מקום נכבד ביותר לחצוב בו מבני קבורה לאצילי ירושלים ולנכבדיה בימי בית ראשון . ואף בימי _בית שני . בשנת תר"ל ( 1870 ) גילה הצרפתי שרל קלרמוךגאנו , חוקר ארץ ישראל ועתיקותיה , כתובת עברית קדומה בת שלוש שורות על מבנה קבורה קדום . הכתובת הפגומה הייתה קשה לקריאה , _וקלרמון גאנו לא הצליח לקרוא בה כי אם את המלה 'בית , ' אבל דימה נכונה לקרוא את המלים 'אשר על הבית . ' קלרמון גאנו חצב את הכתובת ממקומה ושלחה למוזיאון הבריטי בלונדון , שם היא נשמרת . רק בשנת תשי"ד פרסם פרופסור נחמן אביגד פיענוח של הכתובת המלאה , עד כמה שאפשר , וזאת לפי תצלומים וטפוסת של עיסת נייר , ( papier-mache ) וקרא בה כלשון הזה : ( ו ) זאת [ קברת / ... ד _7 , אשר על הבית . אין פה כסף . וזהב ( 2 ) [ כי ] אם [ עצמתו ] ועצמת אמתה אתה . ארור האךם . אשר ( 3 ) יפתח את זאת כתובת יאשר על הביתי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help