sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

יבוסאי , ' ובעברית : ויחל שלמה לבנות את בית מקדש ה' בירושלים כהר המוריה , במקום בו עבד והתפלל אברהם שם בשם ה ... ' ושם העלה אברהם את יצחק כנו לעולה , והצילו דבר ה' וימן איל תחתיו . שם התפלל יעקב בברחו מפני עשו אחיו , שם התגלה מלאך ה' לדוד בזמן שבנה כמקום שקנה מארנן בגרן ארונה היבוסי . כדי לפשט את דברינו נשוב ונסכם עתה את עיקרם : ירושלים לא הייתה מן הערים המקודשות לישראל בתקופה הישראלית שקדמה לימי דוד . כתקופה זו ( ימי השופטים , שמואל ושאול ) עבדו בני ישראל את אלוהיהם בשכם , כבית אל , בחברון ובדן , ותלו את קדושת המקומות הללו בימים עכרו , בימי אבותיהם . לאחר שדוד הופך את ירושלים — מקום נייטרלי שזה עתה כבשו — לבירתו , ושלמה עושה אותה למקום מקדשו , כורכים את קדושתה כהצלת העם כולו מן המגפה בימי דוד , בונה המזבח במקום . עם הפילוג , כאשר חוזרים שבטי הצפון לעבוד את אלוהיהם במקדשים המקובלים עליהם ( נגד רצונו של בית דוד המגנה את דרכם . ( מתגבשות ביהודה מסורות על התקדשות ירושלים בימי אברהם אבי העם כולו , וזאת באמצעות שילוב תוספות בסיפורים קיימים , שדבר לא היה להם במקורם עם ירושלים . בימי שיבת ציון שבה הקדושה ונתלית בדוד , הן משום הנטייה להיבדל מן השומרונים , והן משום השאיפה להוכיח שהר המוריה הוא מקום הפולחן שבירושלים , ואין לזהות , חלילה , בין המוריה לבין אלון מורה היא שכם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help