sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

היובלים יח יג _< ה' ציווה על אברהם 'להעלותו על הר המוריה לבנות מזבח ולהעלותו ; קרבן עולה לפניו . כך תתגלה יראתו לפני אלהים ... וכשנראה ההר לעיניו ביום השלישי השאיר את מלויו בבקעה ובא אל ההר , שעליו בנה דוד המלך _אחר כך את המקדש' ( יוסף בן מתתיהו , קדמוניות היהודים , ספר ראשון יג , א-ב . ( בעלי המדרש צירפו יחדיו את שני הסיפורים בבראשית , הכורכים את קדושת ירושלים באברהם : " ' ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה , " שנקרא שלם . שנאמר _"ומלכי צדק מלך שלם וגו' , " ואברהם קרא לבית המקדש "יראה" שנאמר " ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה . " אמר המקום : אם אקרא אותו שלם כמו שקראו שם = ) שם כן נח מזוהה במדרש עם _מלכי צדק ) אני אבטל דברי אברהם אוהבי שקראו יראה , ואם אני קורא אותו יראה אני אבטל דברי שם הצדיק שקראו שלם . מה עשה הקב"ה ? שיתף מה שקראו שניהם והקב"ה קראו ירושלים' = ) היינו מדרש השם ירושלים כשילוב השמות 'יראה' ו'שלם ' ' מדרש שוחר טוב על _תהלים עט . ( ראוי לציין כי סיפור העקדה , שבו שולב הרמז לקדושת ירושלים , דומה בפרטים מספר לסיפור התקדשותה בימי דוד כשמואל ב , כד : א ) בשני הסיפורים יש איום חמור על חיי זרעו של אברהם - הדרישה להעלות את יצחק לעולה ומגפת הדבר ; ב ) בשניהם בא רווח והצלה עם הקרבת התחליף על המזבח : ג ) בבראשית כב יב מפסיק ה' את אברהם בצו ' 'אל תשלח ידך אל הנער . ' ובשמואל ב , כד טז עוצר ה' את המלאך במלים 'הרף ידך ' ד ) במעשה העקדה מצטייד אברהם בכל צורכי ההקרבה ( בראשית כב ו ) ובסיפור הגורן מצטייד בהם דוד הקונה את הנחוץ לו מארונה ( שמואל ב , כד כד . ( תיאור עקדת _יעחק בפסיפס בית הכנסת _בבית-אלפא

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help