sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

מלחמת ארבעת המלכים בחמישה , קוטעים את הרצף הטבעי של הסיפור : 'ויצא מלך סדם לקראתו אחרי שובו מהכות את כדרלעמר ואת המלכים אשר אתו אל עמק שוה הוא עמק המלך ( שם , פסוק יז . ( 'ויאמר מלך סדם אל אכרם תן לי הנפש והרכש קח לך' ( שם , פסו ק כא . ( שלושת הפסוקים הקוטעים את המעשה במפגש מלך סדום ואברם אוחו עם גוף הסיפור באמנות רבה ן המלה 'מלך' מופיעה בפסוק , r ובפסוקים יח-כ מדובר במלך אחר : ' מלכי צדק מלך שלם ; ' פסוק כ מספר במתן של אכרם למלכי צדק ' 'ויתן לו ' . .. ובפסוק כא אומר מלך סדום לאברם ? 'תן לי הנפש . ' . .. זאת ועוד , 'אל עליון קנה שמים וארץ' נזכר הן בברכת _מלכי צדק ( פסוק יט ) והן בשבועת אכרם באוזני מלך סדום ' 'הרימתי ידי אל ה' אל עליון קנה שמים וארץ' ( פסוק כב . ( כך אף מזוהה אל עליון עם ה' אלוהי ישראל , בורא העולם . התחיבה של פגישת אברהם _ומלכי צדק בבראשית יד מספרת אפוא על זיקה בין אכרם לבין שלם היא ירושלים , ככתוב בתהלים עו ג : 'ויהי בשלם סכו ומעונתו בציון . ' הסיפור מכיר בכך שירושלים היא תחת שלטון זר — כנעני — ואינה נכבשת _על ידי אברהם . אך אי כיבושה של ירושלים אינו נובע מחולשה : דווקא בסיפור זה מופיע אברהם כגיבור , ומלך שלם מברך את אברהם לאל עליון 'אשר מגן צריך בידיך' ( פסוק כ . ( עם זאת מציין הסיפור כי קדושת ירושלים קדמה להתנחלות בני ישראל בתוכה . תושביה הכנעניים עבדו לאל עליון , לבורא שמים וארץ , המזוהה עם ה . ' _מלכי צדק מכיר בעליונותו של אברהם ו 'ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם ויין' ( פסוק יח , ( ואברהם מצדו מכיר בקדושת המקום , ונותן למלךהכהן 'מעשר מכל' — ביטוי של הודיה על הצלה וניצחון ( פסוק כ . ( שמו של מלך ירושלים , מלכי צדק , עולה בקנה אחד עם שם המלך במזמור קי בתהלים ( פסוק ד . ( ויתרה מזאת , היסוד 'צדק , ' מעורר הן את זכרו של _אדוני צדק מלך ירושלים בימי יהושע ( יהושע י א ) והן את זכרו של צדוק , אבי כהונת ירושלים וכהנו של מקדש שלמה . סיפור שני בבראשית , שקיבל עליו את עול הקדמת התקדשותה של ירושלים לימי אברהם . הוא סיפור עקדת יצחק ( בראשית כב . ( עניינו של הסיפור הוא בעמידתו של אברהם בניסיון שניסהו ה' על 'אחד ההרים' שמקומו ב'ארץ המוריה' ( שם , פסוק ב . ( בסיפור זה מונח הקישור על כתפיו של פסוק אחד בלבד : 'ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה אשר יאמר היום בהר ה' יראה' ( שם , פסוק יד , ( הקוטע את הרצף הטבעי בין פסוק יג לפסוק טו . כפסוק זה מופיע המונח 'הר ה' ' ( ראה לדוגמה , ישעיה ב ג ; ל כט , _< אשר אי אפשר היה לו להיוולד קודם הקמת המקדש במקום ( וראה פירוש הראב"ע לדברים א א . ( גם כאן נכרכה התוספת המעגנת את זירת ההתרחשות בירושלים באמנות רבה בסיפור השלם ; השורש רא"ה מופיע בפסוקים ד ויג , והשווה במיוחד את הכתוב : 'ואלהים יראה לו השה לעלה' ( פסוק ח ) עם פסוקנו : 'ה' יראה . ' . .. השימוש בשורש רא"ה משתלב יפה גם עם צליל השם 'ארץ המוריה , ' ואכן , כמה מן התרגומים העתיקים למקרא תרגמו ' מוריה' מלשון 'ראייה . ' בתקופה מאוחרת יותר זוהה אמנם 'הר ה' ' שבפסוק יד עם ההר שעליו בנה דוד את מזבחו •? 'ויקרא אברהם שם המקום ההוא ראה ה' אשר יאמר אדני ראה , וזה הר ציון' ( ספר

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help