sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נסור אל עיר נכרי אשר לא מבני ישראל הנה ועברנו עד גבעה' ( שופטים יט יא-יב . ( לכאורה אין התמונה כה פשוטה , שהרי סותר זאת הדין וחשבון על הכיבוש וההתנחלות שבראש ספר שופטים ו 'וילחמו בני יהודה בירושלים וילכדו אותה ויכוה לפי חרב ואת העיר שלחו באש' ( שופטים א ח . ( והנה , בו בפרק ניצב פסוק אחר שאינו עולה עם פסוק זה בקנה אחד : 'ואת היבוסי ישב ירושלים לא הורישו בני בנימין , וישב היבוסי את בני בנימין בירושלים עד היום הזה' ( שם , א כא . ( כדי להרבות מבוכה נצטט פסוק דומה עד מאוד מספר יהושע ו , 'ואת היבוסי ישבי ירושלים לא יכלו בני יהודה להורישם וישב היבוסי את בני יהודה בירושלים עד היום הזה' ( יהושע טו סג . ( פשר החידה טמון במגמתו של שופטים א על שני כתוביו . הפרק כולו ( ועד ב ה ) הנו פרו יהודאי מובהק י יהודה היוצא ראשונה — כדבר ה' — להוריש את יושבי הארץ , מלאכתו צולחת בידו , בניגוד לשאר השבטים שמחדליהם רשומים בפרק לדיראון עולם . הפסוק מיהושע טו שימש אפוא יסוד לשני הכתובים המגמתיים בשופטים א — יהודה שלא כבש את ירושלים לפי ספר יהושע כובשה אליבא דשופטים א , ומי שאינו מצליח לכובשה הוא שבט בנימין ... ובכן , אין בכוחו של פרק א בספר שופטים לערער על התפיסה , שלא היה לירושלים עבר עברי קודם ימיו של דוד . ספר שמואל המספר על כיבושה של העיר בידי דוד יודע לספר גם על ראשית התקדשותה בימיו — מעשה המפקד , המגפה _ועצירתה בגורן ארונה היבוסי ( שמואל ב , כד . ( סיפור זה מצטרף אל שניים מסיפורי האבות ואף לסיפור קצרצר מספר מלכים , המדברים בקניית נחלות בארץ ישראל . רק סיפורים על מכירת קרקעות לישראלים מרצונם הטוב של בעליהם הנכרים , בפני עדים ובכסף מלא יש בהם כדי להוכיח את זכות האחיזה של ישראל . וכיוון שאי אפשר להביא במקרא סיפור על רכישתה של כל נחלה ונחלה , יש להסתפק בסיפורים על דמויות מרכזיות בתולדות ישראל הרוכשות מקומות שהם מרכזיים בארץ ובתודעה ההיסטורית . המקומות שעל קנייתם מספר הכתוב הם ! מערת המכפלה שבחברון ( בראשית כג ח-כ ;( שכם ( שם , לגיט ;( גורן ארונה שבירושלים ( שמואל ב , כד כא-כד ; דברי הימים א , כא כב-כה ;( שומרון ( מלכים א , טז כד . ( ארבעת הסיפורים סובבים סביב ערי בירה בישראל של תקופת המקרא . שתיים מהן בירות של ממלכת יהודה : חברון , בירתו הראשונה של דוד בעודנו מלך על יהודה בלבד , וירושלים , בירת ממלכתו המאוחדת ; ושתי בירות של ממלכת הצפון : שכם , בירתה הראשונה של ממלכת הצפון לאחר הפילוג , ושומרון , בירת השושלת של עמרי , שהמשיכה לשמש כבירת הממלכה הצפונית עד נפילתה . בסיפורי קניית בירות ממלכת יהודה , מחזירנו הסיפור על חברון לתקופת האבות — קניית המקום בידי אברהם וקבורת האבות שמה , והסיפור על קניין ירושלים עוסק כמייסד שושלת המלוכה — דוד . כך גם בממלכת הצפון : הסיפור על שכם עניינו באב — יעקב , ואילו הסיפור הקצר על שומרון עוסק בעמרי — אבי השושלת החשובה בשושלות הצפון . על שלוש מן הערים הללו יש במקרא מסורות כיבוש : שכם ( בראשית מח כבא חברון ( שופטים א י ) וירושלים ( שמואל ב , ה ו-ח . ( המסורות על קנייתם של מקומות אלה מעניקות את הלגיטימציה לבעלות ישראל עליהם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help