sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:238

מערבי של הגבעה המערבית ; נמצא בהן , שתוואי החומה הראשונה מימי בית חשמונאי תואם למעשה את תוואי ביצורי העיר בשלהי תקופת הבית הראשון . אם אכן נכונה הנחתנו שלעיל , לפיה ירושלים של ימי בית חשמונאי מהווה אספקלריה נאמנה של העיר בימי מלכי בית דוד , הרי נוכל ללמוד מן העיר החשמונאית גם על השתרעותה ואופיה של העיר של ימי הבית הראשון ועל מיקומם של המבנים המרכזיים בתוכה . המגמה של התחדשות תוך כדי חזרה לשורשים הקדומים מימי הבית הראשון , מוצאת ביטוי גם בשימוש בלשון העברית ובכתב העברי , שמשקלם היחסי לפני עליית בית חשמונאי היה מועט לעומת השימוש בלשון וככתב הארמיים . בימי בית חשמונאי שימש הכתב העברי במטבעות החשמונאיים ובחותמות הרשמיים שלהם , אך גם בשימוש יומיומי . דוגמה לשימוש יום יומי בכתב העברי העתיק היא האות 'מם , ' החרותה כתו בנאים על גבי הטיח בחצר המבוא של קבר יסון . הנטייה כימי בית חשמונאי להתחדשות ולרנסאנס תרבותי והמגמה לשחזורה הפיסי של ירושלים לממדיה ואופיה של העיר בימי זוהרה תחת שלטון מלכי בית דוד , היו ודאי מבוססות על מאוויים ותקוות שהתפתחו עוד בתקופת גלות בבל ובימי שיבת ציון בתקופה הפרסית . מאוויים אלה מצאו ביטוי במלותיה של מגילת איכה , 'השיבנו ה' אליך ונשובה , חדש ימינו כקדם' ( איכה ה כא . ( אין זאת אלא , ששליטי בית חשמונאי ראו את זמנם שלהם כימי ההתחדשות והשבת זוהרה של ירושלים , כפי שהיו בתקופת הבית הראשון . * הרצאה בקונגרס הארכיאולוגי השמיני בישראל , ירושלים , 3 ביוני . 1981

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help