sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:237

מבדיקת מצב הדברים בירושלים כולה , ניתן אולי להניח , שמיקומה של אחוזת הקבר של משפחת יסון במאה השנייה לפנה"ס אינו מקרי כלל ועיקר . ייתכן , שהיו בידיהם של בוני הקבר ידיעות או מסורות על קבורה או אחוזה משפחתית קדומה במקום זה , וייתכן ששרידים מסוימים מימי הבית הראשון עדיין נראו לעין במקום בימי בית חשמונאי . תופעה דומה קיימת גם בשדה הקבורה הנרחב מימי הבית השני שנחשף בסביבות הכנסייה של דומינוס פלויט במדרונו המערבי של הר הזיתים . ראשית הקבורה של ימי הבית השני באזור זה היא בימי בית חשמונאי , אם כי שיאה הוא בימי בית הורדוס , אך נתגלו במקום גם מספר חרסים וראש חץ המתוארכים לשלהי ימי הבית הראשון . מערות קברים וכהן תכנית המורכבת מחדר מרובע עם מעבר מרכזי משוקע , המוקף משלושת עבריו באצטבאות מוגבהות , שנועדו להשכבת הנפטרים — מאפיינות את אדריכלות הקבורה ביהודה ובירושלים של שלהי ימי הבית הראשון . כיום ידועות לנו מאות מערות כאלה ברחבי יהודה , וכמה עשרות מהן בירושלים שהכילו ממצאים , כתובות או פרטים אחרים , המסייעים לקבוע את זמן _חציבתן . _מערות קבורה זהות , ובהן אצטבאות מורמות סביב קירות חדר הקבורה , ידועות לנו גם מימי בית חשמונאי ; אין הן מערות קדומות , שהמשיכו לשמש גם מאות שנים לאחר חציבתן ( כמו הדוגמאות שהובאו לעיל , ( אלא מדובר במערות שנחצבו בימי בית חשמונאי , בדמותן ובתכניתן של המערות הטיפוסיות לימי הבית הראשון . עמוס קלונר פירסם מערת קברים שנחשפה בשכונת הגבעה הצרפתית , שבה קיים חדר אצטבאות ( וראה מאמרו של ע' קלונר בקובץ זה . ( אילולי הממצא שנתגלה בו , הרי לפי תכניתו ומאפייניו האדריכליים , ניתן היה לייחסו לימי הבית הראשון . אך תכניתם של החדרים האחרים , והממצאים שנתגלו במערה , אשר כולם מן התקופה ההלניסטית המאוחרת , מורים כי זוהי מערה שנחצבה בימי שלטון בית חשמונאי במתכונת המערות של ימי הבית הראשון ו ולפנינו עדות נוספת לקשר ישיר בין שתי תקופות אלה . בעקבות הנאמר לעיל , ברור שבני ירושלים בימי בית חשמונאי הכירו את שרידי העיר הקדומה של ימי הבית הראשון . בפרטים רבים של התרבות החומרית מימי בית חשמונאי ניכרים קשרים והשפעות של תקופת הבית הראשון , שנחשבה כתקופת פאר . נראה , שהבנתו של יוסף בן מתתיהו את העיר הקדומה של ירושלים הושפעה אף היא במידה רבה ממגמה זו , ששורשיה בימי בית חשמונאי . לפי תפיסתו של יוסף בן מתתיהו ( קדמוניות ז , , ( 66-61 העיר העליונה של ימיו , כלומר שטחי הרבעים היהודי והארמני של ימינו , הם מקומה של מצודת המלך דוד , שאותה כבש מידי היבוסים , ואותם ביצר ואיחד יחד עם שאר חלקי העיר ל'גוף אחד . ' תפיסה זו מבוססת על היותה של ירושלים של ימיו השתקפות מלאה ומדויקת של העיר בימי מלכות בית דוד ; שיא גידולה של העיר נזקף לזכותו של דוד , אבי השושלת , מתוך מגמה להאדיר את אישיותו ואת מקומו בהיסטוריה . יוסף _בן מתתיהו נוקט ניסוח זהיר בייחסו את בניית החומה הראשונה לימי 'דוד ושלמה והמלכים המולכים אחריהם , ' ניסוח הכולל את כל תקופת המלוכה . ניסוח זה מקביל למינוחים 'תקופת המלוכה , ' 'ימי הבית הראשון , ' או 'תקופת הברזל ב - ' ג ' , ' המקובלים על היסטוריונים וארכיאולוגים בני זמננו . כאמור , קביעה זו של יוסף , הוכחה כנכונה בחפירותיו של נחמן אביגד , ואף בחפירות אחרות שנערכו בחצר המצודה ובקצה הדרומי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help