sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:236

בסביבתה הקרובה של ירושלים — מצפון , ממערב וממזרח לעיר — עמדו בימי שלטון בית חשמונאי רכות ממצבות הקבורה המפוארות של ימי הבית הראשון במלוא תפארתן . כמה מן המונומנטים הללו , כמו 'קבר בת פרעה' או קבר 'השר אשר על הבית , ' עומדים שלמים כמידה רבה עד ימינו . ברבות ממערות הקבורה של ירושלים מימי הבית הראשון נמשך השימוש גם במאות השנייה והראשונה _לפנה"ס , וייתכן שהן שימשו את צאצאי המשפחות שחצבו מערות אלה לראשונה במאות השמינית והשביעית לפנה"ס . תופעה זו של המשך השימוש והקבורה במערות קכרים מתקופת הברזל בימי בית חשמונאי מתועדת כמובן רק באותן מערות שלא נשדדו ונותרו בהן שרידים של מנחות הקבורה , המאפשרים לנו לתארך את טווח הזמן שבו שימשו המערות . תופעת המשכיות הקבורה בימי בית חשמונאי קיימת בקבוצת מערות קבורה מתקופת הברזל , שנחשפה בידי ע' קלונר , ד' דייוויס וג' אדלשטיין ממזרח לבריכת הסולטאן , בתחתיתו של מדרון הגבעה המערבית היורד לגיא בן הינום . תופעה זו של המשך השימוש במערות קבורה קדומות , מצאנו גם במאספה של חדר 25 במערה מס' 24 בחפירות כתף הינום . במאספה זו נמצא מצבור של למעלה מאלף פריטי ממצא שונים — כלי חרס , תכשיטים וחפצים שונים — שהחשובים שביניהם היו שתי לוחיות כסף מגוללות , ועליהן כתובות עם נוסח דומה לברכת הכוהנים המקראית , שזמנן הוא מן המאה השביעית לפנה"ס . בין הממצאים הרבים הללו היו גם כעשרה פריטים המתוארכים למאה הראשונה לפנה"ס — כלומר , לשלהי תקופת שלטונו של בית חשמונאי . פריטים אלה כללו נר חרס קטן מקופל , האופייני לתקופה , וכן בקבוק דמוי כישור , שגם הוא מן הכלים הטיפוסיים ביותר בתקופה זו . גם במערות קבורה נוספות שנחשפו בחפירות כתף הינום , נתקבלה תמונה דומה : במערות שנחצבו והחלו לשמש במאה השביעית לפנה"ס , בימי מלכי יהודה האחרונים , נתגלו ממצאים המעידים על שימוש חוזר בהן , או לפחות על כך שביקרו במערות אלה וכיבדו את נקבריהן , במאות השנייה והראשונה לפנה"ס . דומה , שאין זה שימוש משני במערות קברים קדומות גרידא , דבר שאותו אנו מוצאים בתקופות שונות כתולדות _ארץ ישראל ; במקרה זה , המשתמשים במערות בתקופת שלטון בית חשמונאי לא פינו את שרידיהם של הנקברים הקדומים ואת חפצי המנחה שנקברו יחד עמם , אלא הוסיפו להשתמש באותן מערות קבורה כחמש מאות שנה ויותר לאחר חציבתן , תוך כיבודם של הנקברים המקוריים _ואי הזזתם ממקומם . אין זאת אלא , שבני התקופה ראו עצמם כממשיכיהם הישירים של תושבי ירושלים מתקופת מלכי יהודה , וייתכן שהיו בידם אף מסורות שבעל פה על אחוזות קבורה משפחתיות , שהיו בבעלותם של אבותיהם , ועל ייחוס משפחתי שנמשך לאורך כל התקופה מאז חורבן הבית הראשון . תופעה מאלפת במיוחד היא הופעתם של שברי כלי חרס מתקופת הברזל , מן המאה השביעית וראשית המאה השישית לפנה"ס , בתוך _מילויי העפר של המצבה המפוארת מימי בית חשמונאי , הידועה בשם 'קבר יסוך שבשכונת רחביה , ממערב לירושלים הקדומה . הממצאים מימי הבית הראשון שנתגלו במקום , כללו ידית עם טכיעת חותם מטיפוס הוורדה , הידוע בשלהי תקופת המלוכה , ואף ראש חץ האופייני לאותה תקופה . החופר , לוי יצחק רחמני , הניח שמן הסתם אלה הם שרידי יישוב מתקופת הברזל , ושבתחומו נחצבה אחוזת הקבר המפוארת של יסון . אך לאור התמונה הכוללת העולה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help