sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:232

המצבורים של תקופת הברזל ( משלהי ימי הבית הראשון ) ובין שרידי הבנייה מימי בית חשמונאי . אביגד הדגיש בספרו את ההיצמדות הישירה של שרידי היישוב מימי בית חשמונאי לשרידים מימי הכית הראשון , המצויים ממש מתחתם . באחד המבנים שנחשף בדרום הרובע היהודי , נראית המשכיות של קווי המתאר של הקירות למן ימי הבית הראשון אל תוך ימי בית חשמונאי , ותכניתו של המבנה מימי החשמונאים זהה למעשה לזו של המבנה מהתקופה הישראלית . במקומות אחרים נחפרו תעלות היסוד של המבנים מימי החשמונאים הישר אל תוך מצבורי ההרס של תקופת הברזל , משלהי ימי בית דוד . בחפירותיו של אביגד נחשפו גם שרידי הביצורים של העיר מימי בית חשמונאי — חומתה הצפונית של העיר , הידועה בכינויה 'החומה הראשונה' או 'החומה הישנה , ' בלשונו של יוסף בן מתתיהו . כיצור זה , אשר לפי נתוני החפירות של אביגד , נבנה בימי שליטי בית חשמונאי , נמצא משולב פיסית עם קו ביצורים ומגדל איתן מימי הבית הראשון , שבימי החשמונאים עדיין עמדו ונשתמרו לגובה ניכר . בכל שטחי החפירות שנערכו למן שנות השישים ברחבי הגבעה המערבית של ירושלים , נתקבלה עדות ברורה של תנופת בנייה של מבני מגורים וביצורים , ריבוי כלי חרס ומטבעות וגידול ברור באוכלוסיה למן מחציתה השנייה של המאה השנייה ובמשך המאה הראשונה לפנה"ס , לאחר פער ניכר בתולדות היישוב במקום . אף במבט חטוף ושטחי בולט ביותר הדמיון שבין מפת ההשתרעות של שרידי היישוב ותחומי העיר וביצוריה בימי בית חשמונאי , לבין ההשתרעות העירונית ומהלך קווי הביצור של שלהי ימי הבית הראשון . נשאלת השאלה , האם דמיון זה הוא יד המקרה בלבד , דבר הנובע מן החוואים הטופוגרפיים הנתונים , או שמא היתה כאן מגמה ברורה ומכוונת של שליטי בית חשמונאי לשחזר את העיר לממדיה ולפארה בימי שיאה , בשלהי תקופת הכית הראשון , בימי ההתגבשות והצמיחה של האסכולה הדויטרונומיסטית , שהעמידה את ירושלים במרכז כערך תיאולוגי ולא רק כיישות גיאוגרפית ? יוסף בן מתתיהו , כותב ש'החומה הראשונה , ' החומה שנבנתה בידי שליטי בית חשמונאי , נבנתה לראשונה בידי 'דוד ושלמה והמלכים שבאו אחריהם' ( מלחמת היהודים ה , . ( 143-137 דבריו אלה מבוססים על ידע והיכרות עם השטח ועל מסורות שהיו מעוגנות היטב , אשר מקורן עוד מימי שלטון החשמונאים . מלבד עצם קיומם של השרידים מימי הבית הראשון , שעדיין נראו לעין והיו חשופים כימי בית חשמונאי , ישנן עדויות לכך שבירושלים היה רצף התיישבותי ללא פערים למן ימי הבית הראשון ועד לימי בית חשמונאי . המסורות על שרידי המבנים עברו ודאי מאב לבן , ונשמרו כזכרונות מימי עברה המפואר של העיר . המסורות לגבי הטופוגרפיה העירונית של ירושלים בימי הבית הראשון הן מציאות קיימת בדבריו של יוסף _בן מתתיהו , והוא אף מזכיר בדבריו מונומנטים מימי הבית הראשון , שהיו מוכרים ועדיין התקיימו , או שמקומם היה ידוע בימיו . כין אלה יש למנות את המחנה האשורי ( מלחמת היהודים ה , , ( 504 , 303 את קברי מלכי בית דוד ( שם , א , ; 61 קדמוניות ז , ; 394-392 יג , ; 249 טז , , ( 179 את מערות המלכים — שעצם שמן מעיד על ייחוסן לימי המלכים הקדמונים מימי בית דוד ( מלחמת היהודים ה , , ( 146 בריכה המיוחסת לשלמה המלך ( שם , ה , , ( 145 ועוד . במקומות שונים ברחבי העיר חשפו החפירות הארכיאולוגיות מצבורים עבים של

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help