sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא כ 2600 מיני צמחים עילאיים גדלים בר בארץ ישראל . למעשה , אין לדעת מהו מספרם המדוייק , שכן מינים חדשים מתגלים עד היום , ומינים אחרים נכחדים . בין הבוטנאים מתגלעים חילוקי דעות גם בדבר תיחום גבולותיה הבוטניים של הארץ . אפילו היו הגבולות המדיניים קבועים , הם לא היו חופפים את הגבולות הבוטניים : מינים רבים מאוד גדלים משני עברי הירדן , ומינים מעטים גדליכו במזרח הירדן ולא במערבו . מינים מעטים יחסית גדלים רק בחצי האי סיני ולא בנגב , ואילו בצפון חופפים תחומי צפון הגליל לתחומי דרום לבנון . רק החרמון מהווה מעין אי מבודד של צמחיה הררית צפונית , ודעות החוקרים חלוקות האם יש לכלול אותו בתחומי ארץ ישראל . אנציקלופדיה זאת אינה כוללת כמעט צמחים שמקום גידולם רק במזרח הירדן ובסיני , ואינם מצויים גם במערב הירדן ובנגב , אולם נכללים בה הבולטים בין צמחי החרמון . שני הכרכים 0 ו-וו , העוסקים בצמחים העילאיים , הם למעשה ספר אחד שנחלק לשניים מטעמים טכניים : הערכים סודרו לפי המקובל במדע הבוטניקה בישראל . כרך 10 כולל מינים בני המשפחות מן המחטניים ועד הסוככיים . כרך 11 כולל מינים בני המשפחות של מאוחי עלי הכותרת מן הדו פסיגיים , ואת משפחות החד פסיגיים , מן האברשיים עד הסחלביים . בצמחים חסרי פרחים , לרבות שרכים , עוסק כרך . 9 כרך 8 כולל הבטים כלליים של הצומח , שלא לפי מינים . אמנם , נדירים למדי חילוקי הדעות בין החוקרים המתייחסים לשאלת התיחום של גבולות המין , היינו : האם יש להפריד מין לכמה מינים , או לכנס מינים אחדים למין אחד , אולם חילוקי דעות אלה באים לידי ביטוי גם באנציקלופדיה זו , שעורכיה אינם יכולים לשים עצמם לשופטים בין אנשי המדע בתחומיהם המובהקים . סדר הערכים בכרכים 11-10 איננו אלפביתי , אלא סיסטמטי . המפתח האלפביתי הכפול המצוי בסוף כל כרך - עברי ומדעי יכוון את הקורא אל הצמח המבוקש , אם שם הצמח ידוע לו . האנציקלופדיה אינה משמשת כמגדיר צמחים ואינה מיועדת לכך . שמו המדעי המלא של הצמח , כולל שם ה"מחבר , " מובא במפתח . בגוף הערכים ובכותרות מובא רק שם המין ( או הסוג . ( ללא שם המחבר . תכנון הכרכים חייב בחירה וצמצום . הערכים נבחרו לפי קריטריונים אחדים . לעיתים אף סותרים : הצמחים המעניינים ביותר . החשובים ביותר , הנפוצים ביותר בעולם , והמיוחדים ביותר ( אנדמיים , ( השכיחים ביותר והנדירים ביותר , היפים או הבולטים . נושאיהם של רוב הערכים הם מינים . במקרים אחדים , כשהמשותף למיני הסוג ( הראוי להיכלל באנציקלופדיה ) רב מן המייחד כל מין , נקבע הסוג כנושא הערך . הוא הדין גם בסוגים עשירי מינים כציפורנית , אספסת , קדד , חלבלוב וכיוצא בהם . לערכים רבים יש ערכי משנה : אם הערך הוא סוג - ערכי המשנה הם מינים : כל מיני הסוג בארץ או החלק המייצג אותם ; אם הערך הוא המין החשוב בסוגו - ערכי המשנה הם מינים נוספים . צמחי ארץ ישראל נכללים בכ 130 משפחות בערך . כל משפחה שאחד ממיניה נזכר - זכתה לכותרת , אבל רק רבע מכלל המשפחות הובא כערכים נפרדים . היה הכרח לצמצם לא רק את מספר הערכים אלא גם את תוכנם . עם זאת נעשה מאמץ לכלול את כל המידע החשוב והמעניין . תאור הצמח קוצר . אופן זיהויו הוודאי של מין וההבדלים המפורטים בינו לבין קרוביו - הושאר לעיתים , כדי למנוע סרבול , לספרים אחרים . הדגש הושם על אורח החיים , על "התנהגותו" של הצמח ועל חשיבותו בנוף ארצנו . לבד מתיאור הצמח נכללו פרטים מגוונים , לא כולם מדעיים , המקרבים אותו אל הקורא : מקומות תפוצתו של המין או הסוג בארץ ובעולם ; יחסו של הצמח אל סביבתו - הקרקע , הנוף , בעלי החיים ; שימושים עממיים - למאכל ומשקה , לריפוי או לצורכי הבית ; מקומו בפולקלור של בני הארץ , של יהודים ושל ערבים ושל עדות ישראל : מוצא השם , בין שהוא עתיק ובין שהוא מחודש ; מקומו במקורות ישראל . אין שוויון במקום שהוענק לכל צמח ובפירוט המידע עליו . כל ערך נבנה על פי חשיבותו של הצמח בנוף הארץ , ועודכן במידע שנאסף עליו תוך כדי המחקר . הקפדנו על ניסוח שוטף ונמנענו ככל האפשר מלשון תמציתית מדי משפת טבלאות ומראשי תיבות . בכתיב עברי ניווטנו , בהתאם להבנתנו בין כתיב חסר לכתיב מלא , ובמקרים של ספק - ניקדנו . כל הכותרות מנוקדות . המונח מין מבטא בעברית שני מושגים : Sex ! . Species המין של האלון , למשל , פרושו מין זכר או המין אלון מצוי . נסיונות שנעשו לבטל כפילות זו לא זכו עדיין להצלחה בציבור . כאן משמש המונח מין בשתי משמעויות ומובן בהתאם להקשרו . כך למשל , משמעו של הצרוף סוג חד מיני הוא סוג הכולל אך ורק מין ( species ) אחד ; פרח חד מיני הוא פרח זכר או נקבה בלבד .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help