sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

ח . עלייה לרגל ומסי דרכים עולי הרגל לירושלים יהודים כנוצרים שימשו מקור הכנסה חשוב לתושבי העיר ואף לשלטונות , שגבו מהם היטלים עם כניסתם העירה . היה זה אפוא מעניינו של השלטון לסייע לזרם האנושי הזה שנהר אל ירושלים . ואולם לצד ההיטלים שנגבו לאוצר המדינה נסתמנה במאה הי"דו תופעה של מסים והיטלים בלתי חוקיים שנגבו על ידי בעלי שררה שונים — תופעה שעמדה כמובן בניגוד גמור למדיניות האימפריה העות'מאנית . ואכן ראינו שהתפרסמו הוראות מפורשות המצוות להפסיק זאת לחלוטין . למרות הוראות אלה נמשכה התופעה גם במאה הי"ט , ככל הנראה התחזקות זרם המבקרים בירושלים הגבירה את הפיתוי . בשנת 1812 הוציא מושל ירושלים ( בוודאי בהסתמך על פקודה שקיבל מגבוה ) צו אל הניצבים בשערי ירושלים ( שם נהגו לגבות את המסים מן הבאים ומן ההולכים ) האוסר באופן מפורש על גביית מסים חדשים כלשהם , כלומר , כאלה שלא הותרו על פי תקנות הסולטאן בראשית הכיבוש העות'מאני . אין לגבות אותם לא בכניסה ולא ביציאה , בשום שיעור שהוא , בין שאלה עולי רגל , סוחרים או מבקרים סתם ( תעודה מס' . ( 36 הגבייה מן היוצאים מירושלים הסתמכה , לעתים , על כוונתם של עולי הרגל לבקר לא רק במקומות הקדושים שבין החומות , אלא אף באלה שנמצאו מחוץ לחומות , בין אם בריחוק מהן ( למשל , חברון ) ובין אם בסמוך להן ( למשל , קבר שמואל הנביא . ( אחד האתרים הקרובים שהיו חביבים על עולי הרגל היה מערת חגי , זכריה ומלאכי בשיפולי הר הזיתים . הסכסוך , שהובא בשנת 1890 בפני הקאדי של ירושלים , היה אחד הביטויים לגידול בתנועת עולי הרגל הנוצרים והיהודים לירושלים , הוא נתגלע בין ראשי הקהילה הרוסית הפרבוסלווית לבין ראשי הקהילה היהודית , בשאלת הבעלות על מערת חגי , זכריה ומלאכי שהייתה מקום עלייה לרגל ליהודים שנים רבות לפני כן . ראשי הקהילה היהודית , הרב בכור יעקב אלישר ומשה נבון , תבעו לדין 1 ראה בכרך המאה הי"ח , עמ' . 137-129 2 ראה למשל , אזכורו של ברמן בספרו מסעות שמעון , עמי . 67

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help