sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

המאה הי"ט . התעניינותם של יהודים ( במקרה דנן : יהודיות ) בפעולות פיתוח אלה נבעה משיקולים פרטיים של הפקת רווח , שהונעו על ידי הלחץ הדמוגרפי הגדל והולך בשטח המצומצם שבין חומות העיר . תעודה מס' 20 מתארת את גלגולו של הקדש יהודי , ששופץ בשנות ה 60 בכספן של משקיעות יהודיות באישור השלטונות וראשי הקהילה . הנכס המשופץ , שבמצבו החדש היה עשוי להניב פרות רבים לכשיושכר ליהודים אחרים , עורר בין ראשי הקהילה סכסוכים על זכות אכילת הפרות , ואז נדרשה התערבות בית הדין המוסלמי כדי להסדיר את המשך השימוש בו . החזקת נכסים בידי הקהילה ולתועלתה לא הייתה שונה בצורתה מזו שהחזיקו אנשים פרטיים — הייתה זו לעתים שכירות , לעתים בעלות ולעתים הקדש , כנזכר לעיל ( וכפי שיפורט בפרקים מאוחרים יותר של ספר זה . ( הואיל והמשפט המוסלמי לא הכיר בישויות משפטיות ערטילאיות , היה גם הקדש שנועד לקהילה מוסב לידיים פרטיות של יהודים , תופעה שהביאה לטשטוש גבולות בין רשות היחיד לרשות הרבים . שתי דוגמאות נוספות של הקדש יהודי למטרות הכלל מובאות להלן ( תעודות מס' ( 22 , 21 מן העשור שלפני האחרון במאה הי"ט . אדמת " קבר שמעון הצדיק" שנמצאה מחוץ לחומות העיר ואפיינה את המגמה החדשה של רכישת קרקעות בשטחים שמסביב להן , נרכשה בסוף שנות ה 70 בשני חלקים שווים על ידי הקהילות האשכנזית והספרדית , ונרשמה על שם הרבנים הראשיים של קהילות אלה . הרכישה נרשמה בספרי האחוזה העות'מאניים כחוק אך הרוכשים קבעו במפורש כי זהו הקדש שנועד לכלל העדה היהודית . עצם החזקת נכסי דלא ניידי בידי היהודים , פרטים כקהילה , לא עוררה כל התנגדות עקרונית או מעשית מצד שכניהם המוסלמים , וודאי שלא מצד רשויות המשפט והשלטון . די היה בהוכחה בפני הקאדי בדבר אופייה הרשמי , החוקי והמאושר של זכות השימוש או הבעלות כדי להבטיח שלא יופרעו מן ההנאה מהנכס . סכסוכים התגלעו , עם זאת , לגבי צורת השימוש : השכנים המוסלמים , שקיבלו כמובנה מאליה את עובדת שיפוצו של בניין שהיה חלק מהקדש העדה היהודית , לא הסכימו לפתיחת צהרים בקומתו העליונה . הבניין נמצא סמוך לבית המטבחיים ובסמוך לו אף קנו היהודים ב 1835 חלקת קרקע עבור ההקדש שלהם ( תעודה מס' . ( 14 הטענה הפעם , ב , 1824 נסובה סביב הנזק הסביבתי שנגרם ( השתלטות על חלק מהדרך הציבורית , ( פגיעה בבית מוסלמי הסמוך ובאיכות החיים בו ( על ידי הפיכת חדר למטבח ) וחדירה לרשות הפרט כשנתאפשרה הצצת יהודים למגורי הנשים המוסלמיות השכנות . הקאדי שלח ועדת מומחים כדי לבדוק את הדברים לאשורם : חלק מהטענות נמצא משולל יסוד , ואילו ההקדש היהודי חויב בהקמת קיר שיחסום את שדה הראייה כנ"ל ובהסבת המטבח לחדר כפי שהיה לפנים ( תעודה מס' . ( 11 סכסוכים דומים נתלבנו בבית הדין הירושלמי לגבי שיפוצים במבנה ושינויי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help