sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

השוחטים הנזכרים הוא מזרע ישראל משושלת לוי י * וכי כניסתו של ראשון אבותיהם לדת היהודית והימצאותו [ בה התרחשה ] לפני השליחות של משה וכי שחיטתם ניתנת לאכילה ומותרת אצלם . [ עוד העידו כי ] בל זה הוא עניין הידוע ברבים אצלם ואצל גדולי עדתם , אבותיהם ואבות אבותיהם מימים ימימה , ועובר מדור לדור . אין הם מטילים בו ספק ולא מפקפקים בו . כמו בן , כבוד רם המעלה הנאצל המלומד הגדול שיחי אסעד אפנדי " , פוסק ההלכה של אנשי האסכולה השאפעית בירושלים כיום , פסק בעל פה דבר הלכה במושב בית הדין של כבודכם , לאחר שנשאל על סוגיה זו , כי מותרת השחיטה של אדם [ מקרב ] העדה הנזכרת וניתן לאבלה לפי עקרונות האסכולה של האמאם רב הערך שלו האמאם מחמד אבן אדריס זכרו לברכה . הואיל וכך אין מקום להטיל דופי [ בשחיטתם . [ לפיכך אם ייטב נא [ בעיניכם ] ייצא צו נכבד [ המורה ] שלא למנוע בעד ארבעת האנשים הנזכרים לשחוט , וכי מכאן ואילך לא תהיה הערמת מכשולים בפניהם בעניין זה , שכן , כמתחייב מהדברים שצוינו לעיל , שחיטתם מותרת ונאכלת כשחיטת שאר היהודים [ הספרדים ] הואיל ואין כל הבדל ביניהם בעניין זה . צוו למנוע את מי שמתנכל להם בעניין זה [ מעשות זאת ] כמתחייב מהשריעה הנאצלה , בכל דרך שהיא . הזכות לצוות נתונה לזה המוסמך לצוות . 31 במקור : "אסראילי אל נסב לאוי אל חסב , " וזוהי פרוזה מחורזת " ) סג'ע 32 . ( " במקור : "קבל בעת'ת שיח'ה 33 . " ילין ( בספרו.- זכרונות , עמי ( 112-99 מספר כיצד פנתה העדה האשכנזית למוסלמים בעלי השפעה לעזור להם בעניין זה , ובין היתר אף הציעו שלמונים לבנו של השיחי אסעד , המופתי השאפעי , שישפיע על אביו להכיר בהם כיהודים ושיתיר למוסלמים לאכול משחיטתם . 34 במקור : "מפחי" — איש דת בעל סמכות להוציא פסק הלכה " ) פתוא . ( " 35 אחת מארבע האסכולות המשפטיות באס לאם . חנפי , חנבלי , מאלכי ושאפעי . האסכולה השאפעית , אשר מייסדה הוא האמאם אבו עבדאללה אל שאפעי ( יליד עזה , נולד בשנת 150 / 767 להגירה , ( הייתה המקובלת יותר מכול ב * דץ ישראל עד לכיבוש העות'מאני . מכאן תובן חשיבותה הרבה של אסכולה זו בירושלים , על דיניה , שופטיה ושאר בני הארץ ההולכים בדרכה . אולם היות שהאסכולה הראשית באימפריה העותימאנית הייתה החנפית , החל עם הכיבוש העות מאני של pj < ישראל תהליך אטי אך רצוף של מעבר אליה , ובמאה הי"ט כבר נמנו אפוא רבים מתושבי ירושלים על האסכולה החנפית , ועם זאת עדיין נתקיימה בירושלים קהילה שאפעית חשובה . על ההיסטוריה של האסכולה ובעיקר על תולדותיו של מייסדה ראה n , ei ,- a 1-Shafi . באשר לתעודתנו , מעניין הדבר שדווקא פוסק ההלכה השאפעי הוא שנתן פסק הלבה המתיר למוסלמים לאכול מבשר שחיטה של יהודים שכן במאה הט"ז עמד קודמו בראש המתנגדים . וראה כרך המאה הט , 1 " תעודות 283 ו . 286 גראייבסקי ( מגנזי , א , עמ' יח-יט ) מביא תרגומה של תעודת היתר שניתנה לשוחט יהודי אשכנזי על ידי המופתי השאפעי של העיר . 36 זהו מייסד האסכולה השאפעית , וראה לעיל , הערה . 35 37 במקור : "פלס יבק ללאים מלאם . " 38 השריעה היא ההלכה המוסלמית . על פי המסורת , נתקדשה השריעה במאות הראשונות לאסלאם , ומאז "נסגרו השערים , " כלומר : לא ניתן עוד לחכמי הדת לחדש הלכה , אלא ר ק לפסוק על פי הראשונים . וראה : "SharTa" , EP

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help