sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

בקשה [ זו ] מוגשת [ אליכם ] לאחר התפילה [ לשלומכם ] שהיא מצווה דתית , [ ולהלן הנוסח שלה : [ השחיטה [ בידיו ] של אחד מ [ בני ] העדה הנזכרת מותרת אם הצדקה שלו חוקית והוא מציין את שמו של האל יתעלה לגביה [ לגבי השחיטה ] בעת השחיטה ללא [ ציון ] שם [ נוסף ] זולתו . [ זאת ] כיוון שהוא נמנה על אנשי הספר ואחד התנאים [ הדרושים הוא ] היותו של השוחט בן עדת הייחוד האמיתי [ של האל ] כמו מוסלמי או [ בן עדת ] התפילה [ לאל אחד ] במו אחד מאנשי הספר , שהרי הוא מאמין בספר מספרי הבורא יתעלה ויתגדל . ו [ הרי ] אין אצלנו כל הבחנה לגבי מי שנמנה על אנשי הספר אשר שחיטתו מותרת [ לאכילה למוסלמים ] בין אם הוא יהודי או נוצרי , בן חסות [ תחת שלטון האסלאם ] או שאינו תחת שלטון האסלאם , יי ערבי או תע'לבי או זולתם מבין אלה שהחזיקו בדת היהודית והנוצרית . העיקר בו הוא אמירת דבריו [ של האל ] יתעלה שהוא הדובר אמת יותר מכל הדוברים : "המזון של אלה שניתן להם ספר [ קודש ] הותר הדים על מאבק זה בעיתונות בת הזמן ראה ? " הלבנון , " שנה רביעית , גיליון , 7 מיום כ"ב באדר שני תרכ ז ;( 29 . 3 . 1867 ) "היום , " מסי , 24 מיום ז' באדר תרמ"ז , עמי ; 2 "הלבנון , " שנה שתים עשרה , גיליון , 12 מיום הי מרחשוון תרל"ו , 875 ) ו . ( 3 . 11 . באשר לעצומה עצמה , מתעודה 49 בספרו של אליאב , בחסות , נראה שהאשכנזים פנו בחודש מרס 867 ו למושל העיר עזת פאשא והוא קרא למופתי השאפעי ודן עמו בנושא . העצומה הוגשה , כנראה , לאחר תלונה של השאפעים , בעידודם של הספרדים , נגר האיטליזים החדשים של האשכנזים . ( על מעורבותו של המופתי השאפעי ראה , להלן , הערות 35 ו . ( 37 מתעודות אחרות שמביא אליאב אנו למדים גם על מעורבותם של הקונסול האוסטרי והקונסול הגרמני בשאלה זו . וראה בהתאמה הנ"ל , בחסות , תעודות 49 ו ; 50 הנ"ל , היישוב היהודי , תעודות 14-11 ( בתעודות אלו נזכרת גם מעורבותו של הקונסול הבריטי . ( בספרו של סלומון , שלשה דורות , עמי 160-159 והערה 29 בעמי 160 נזכר פועלו של הוועד הפועל ל'כנסת ישראלי בקשר להיתר זה , שם הוא מביא חל ק מהעתק כתב הבקשה ללא תאריך וללא שמות החתומים . הוא גם מציין שישנן תעודות בעניין זה בארכיו ן העדה ובפרוטוקולים של "כנסת ישראל 3 . " במקור : "טאיפת אל סכנאג 4 / " במקור : "מתצרף 5 . " במקור : "אל מפרוד 6 . " במקור . "דיכאת . " שיבוש של המילה "זכאת , " שהיא אחת המצוות המוטלות על כל מוסלמי . 7 במקור . "בתאבי , " מ"אהל אל בתאב , " שהם הנתינים היהודים והנוצרים של מדינת האסלאם . וראה al-kitab " . "Dhimma " . EP "am al-dhimma " , "Ahl .- 8 במקור : "מלה 9 . " מלשון "חלאל . " וראה Shan ' a " . ?* . ? 10 במקור : "דימי . " וראה לעיל , הערה 11 . 7 במקור : "חרבי" המתגורר ב"דאר אל חרב , " שפירושו "תחום המלחמה , " כלומר , טריטוריה שאינה תחת שלטון האסלאם ומצווה לכבשה ולצרפה לשלטון זה , בניגוד ל"דאר אל אסלאם" בו שולט האסלאם . 2 ו מ"תעילבה , " שהיה , על פי המסורת , שם אחד השבטים היהודיים שהתגוררו בחצי האי ערב לפני הופעת האסלאם . 3 ו הכוונה לאמירת המילים "אללה אכבר" בעת השחיטה . לעניין הדיון במקורות היהודיים בספרות ההלכתית בקשר לאמירה זו ראה : הבלין , ישיבות ירושלים , עמי , 142 הערה ו . 9

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help