sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

היה הרב דואג למינויו של אדם שיעסוק רק בו — שחיטה . בשר משחיטתם של היהודים היה מצרך מבוקש מאוד גם על ידי בני הרוב המוסלמי , ביקוש שעורר את קנאתם ותחרותם של קצבים מוסלמים עוד בראשית המאה הט"ז . ואולם תחרות זו לא הפחיתה כלל את הביקוש המוסלמי , שכדי "להכשירו" נתבקשו מדי פעם , אף עד לשלהי התקופה העות'מאנית , חוות דעת הלכתיות אסלאמיות המתירות שחיטה יהודית על פי אסכולות המשפט השוררות בירושלים ( החנפית והשאפעית . ( ההתפתחות המיוחדת שהתחוללה במאה הי"ט הייתה בשעה שצריכת בשר משחיטה יהודית חדלה להיות מחלוקת בין דתית והפכה למחלוקת פנים דתית . בעבר הוכרו הספרדים בלבד , שהיו רוב מניין ובניין של יהודי ירושלים , כמי שמוציאים מתוכם את השוחטים המורשים מטעם השלטונות לספק את כל צורכי היהודים . בשנות השישים של המאה הי"ט , כאשר מספרם של בני הקהילה האשכנזית בירושלים היה בסימן עלייה , רצו גם הם ליהנות מן ההכנסות הנובעות מן השחיטה וממכירת בשר כשר לכל דורש . המתחים שנוצרו בין הקהילה הספרדית לקהילה האשכנזית על רקע זה הביאו ב 1867 לפנייה רשמית של ראשי האשכנזים ונכבדיהם אל מושל המחוז — הסמכות השלטונית הגבוהה ביותר בירושלים — ואל הקאדי לאשר מינוים של ארבעה שוחטים אשכנזים , להכריז על שחיטתם כחוקית ולאסור על כל אדם להתנגד למעשיהם בעתיד ( תעודה מס' . ( 8 הרב הראשי לירושלים היה אחראי , לעתים , גם על ענייני הקהילות של חברון ושל יפו ( כך ר' דוד חזן בראשית שנות השישים , תעודה מס' , ( 6 או על ייצוג ענייני בני קהילתו בפני אחיהם מקהילות אחרות ( צפת , למשל , תעודה מס' . ( 2 1 מורשה לקהילה מטעם השלטונות נ 2 ם 3 / 3 ם [ 1 י צוונו בר הציות הזה שיש לקבלו ולנהוג על פיו נתפרסם לכל העומד על [ תוכנו ] מקרב העדה הישראלית והקהילה היהודית בכלל המתגוררים והמסתופפים בעיר ירושלים תעודה ו 1 המספר שמימין מציין את מספר הכרך בארכיון בית הדין המוסלמי של ירושלים , ואילו זה שמשמאל — את מספר העמוד . 2 במקור : '' מרסום . " j במקור : "אל טאיפה אל אסראיליה ואל מלה אל מסויה . " אין כל הבדל תוכני בין שני שמות התואר הללו , אלא שוני של סגנון המאפשר גם חריזה " ) סג'ע . ( " השימוש במונח "מלה" לגבי עדות היהודים והנוצרים הוא חדש , יחסית , ומאפיין את השתרשותו של מוסד Miiiern באימפריה העותימאנית במאה הי"ט . במאות הקודמות שימשה מילה זו לציון העדה המוסלמית " ) אל מלה אל חנפיה . ( " וראה לעניין זה : כהן , שיטת המילת , עמ' 4 . 18-7 במקור : "אל קאטך . 5 במקור : "אל מג'אור . "

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help