sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

מבחינת הגידול הדמוגרפי וההתפתחות האורבנית , ובכך שבה ונטלה , לאחר יותר ממאה שנה , את הבכורה מידיה של עכו . הגידול המתמשך של אוכלוסיית ירושלים בכלל במאה הי"ט , והפיכתה של הקהילה היהודית לגדולה שבשלוש העדות בה משנות השמונים ואיל ך — כל אלה היו רק צד אחד של התמונה המשתנה בלי הרף בעיר זו . בראשית שנות התשעים נקשרה ירושלים ליפו שעל חוף הים התיכון באמצעות מסילת ברזל שהנחתה ביטאה גם תהליך מואץ של התקשרות הדוקה לאירופה . הנוהג שרווח במשך מאות שנים תחת השלטון העות'מאני , שלפיו ננעלו שערי ירושלים מדי לילה , חדל מלהישמר — עדות מובהקת לתחושת הביטחון של התושבים ושלטונותיהם כאחד , ואף רמז להתפתחות האורבנית לעתיד לבוא . בנייה חדשה ומודרנית של מוסדות ציבור ובנייה פרטית בשטחים הפנויים הרבים בין החומות לא נעצרו שם , ואט אט ירושלים עומדת בפני תופעה חדשה לחלוטין — בנייה מחוץ לחומות . בנייה זו , שראשיתה ברכישה של מונטיפיורי את השטח שעליו הוקמה השכונה היהודית " משכנות שאננים , " כובשת לה צעד אחר צעד שטחים רבים מחוץ לחומות ומשנה את המרקם האורבני של העיר . יתר על כן , גם מוסלמים החלו בונים את בתיהם בסמוך לחומות ומעברן החיצוני , וכן גם גופים נוצריים שהקימו בתי חולים , בתי יתומים וכנסיות שהפכו לציונים מרכזיים בנופה של ירושלים " ) מגרש הרוסים" והכנסייה שבראש הגבעה שלו , מתחם בית היתומים "שנלר" או האכסניה שנשאה את השם "אוגוסטה ויקטוריה . ( " אולם היהודים , שמנו למעלה ממחצית האוכלוסייה של העיר החל בשנות השמונים , העצימו את התפשטותם אל מחוץ לחומות ועד לסוף המאה הקימו לעצמם כמה עשרות של שכונות חדשות . הללו נשאו שמות עבריים שונים " ) נחלת שבעה , " "מאה שערים" וכיו"ב , ( ואולם בפי התושבים המוסלמים והרשויות שהכירו שמות אלה והשתמשו בהם , לא נקראה אף אחת מהן בשם המקובל בערבית או בתורכית " ) מחלה , " "חארה ( " אלא נתכנו בפי כול בשם האירופי הזר — "קומפאניה . " שמות זרים אחרים החלו מהדהדים בירושלים , למשל , שמות של בנקים שמרכזם באירופה ואשר החלו לפתוח סניפים מקומיים בעיר , וכך גם שמות של חברות מסחריות משותפות לגורמים נוצריים ויהודיים " ) פרוטיגר נבוך , ( שהשקיעו הון אירופי בפרויקטים של מסחר ובנייה בירושלים . הדים לשמות אלה עולים במסמכי בית הדין שנקרא להסדיר , לפשר או אף לפסוק בעניינים שונים שעלו מן הפעילות הענפה של יהודי ירושלים בדור ההוא . בתרגום התעודות השתדלנו להיות צמודים למקור . כל תוספת הוכנסה בסוגריים מרובעים . מספר הכרך והעמוד בכרך שבו נמצאת התעודה מופיעים בראש כל תעודה ומשמאלה . המספר הימני מציין את הכרך בארכיון בית הדין המוסלמי של ירושלים והמספר השמאלי מציין את מספר העמוד . מספרים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help