sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

ולשפר את דמותה ואולי גם את מעמדה בעיני מעצמות אירופה . הדרך לכך הייתה הנהגת רפורמות — ה"תנזימאת" — שאותן ניסו הסולטאנים השונים להעביר בכל מחוזות האימפריה . הנהגתם של התיקונים הללו נעשתה בהדרגה , הן בציר הזמן הן בציר המרחב , כך שבביצועם נעדר ממד הנחישות והמידיות שכה אפיין את מחמד עלי . בשל כך , אולי , לא התעוררה התנגדות חריפה להשוואת מעמדם של הלא מוסלמים ולאימוץ ולחיקוי של מסגרות ודרכי פעולה מערביות בחינוך , בשיפוט ובמנהל , שהיו בתקופה זו הקו המאפיין הכללי . ההשפעה המערבית שניסיונם של בונפארטה ושל מחמד עלי לעודדה כשלו מטעמים שונים , לא נעצרה למרות הכול , ובעצם הייתה לאחת התופעות המובהקות יותר . בירושלים קיבלו הדברים אותות ומראות שהיו גלויים לעין כול ומידיים , כגון הקמתן של קונסוליות זרות , שרגליהן התנופפו בריש גלי — החל בשנות הארבעים — באותה עיר עות'מאנית מוסלמית שלא הסכימה אפילו לנוכחותו של קונסול צרפתי אחד כמאה וחמישים שנה קודם לכן . במסגרת הסכמי הקפיטולציות ( שנתחדשו והלכו מאז המאה הט"ז ותחולתן הורחבה על מדינות נוספות עד למאה הי"ט ) ניתנו זכויות יתר לנתינים זרים , זכויות שהוחלו אף על יהודים שגרו בירושלים שנים רבות . אחדים מהם זכו עתה למעמד מועדף של "נושאי כתב" ( בראתלי , ( כלומר , מי שנהנים מהגנה ומזכויות יתר כשאר הנתינים הזרים . במחצית השנייה של המאה הי"ט , משניתנה ( החל ב 867 ו ) הרשות המפורשת על ידי הסולטאן , תחילה לנתיניו הלא מוסלמים ובהמשך אף לנתיני מעצמות אירופה , לרכוש נכסי דלא ניידי ברחבי האימפריה העות'מאנית , בטל הצורך שלא היה מנוס ממנו , להיזקק לתחבולות משפטיות עוקפות , וכך החלו יהודים "זרים" להופיע בגלוי בפני הקאדי והצהירו על עסקאות של רכישת נכסים בירושלים . לא זו בלבד , אלא הם אף זכו בכתבי בעלות שהוצאו מטעם משרד רישום הקרקעות באיסתנבול ( אלה הם כתבי ה"קושאך שהעידו על רישום מלא ב"טאבו" — מושגים הרווחים עד לעצם היום הזה בפי העם כמו במערכת השיפוט הישראלית לכל ערכאותיה . ( במערכת החינוך , תחום מרכזי שגם עליו עברו תמורות רבות בתקופת התנזימאת , ניכרו שינויים אצל יהודי האימפריה העות'מאנית , וירושלים בתוכה , משהוקמו בתי ספר זרים שהעניקו חינוך בעל צביון מערבי , שהבולטים בהם היו אלה של חברת "כל ישראל חברים . " אף שירושלים הייתה עד לסוף המאה הי"ט , 1 בספר שהתפרסם לאחרונה מנתח פרופי סלים דרינגיל את ה"דינמיקה הפנימית" של רפורמות אלה שגייסו את האסלאם לשירותן , ולמרות הקצב האטי וההדרגתי של הענקת זכויות וחירויות לנתינים הלא מוסלמים והמוסלמים מאז הח'ט י שריף של גולחיאנה ב 1839 ועד לראשית המאה העשרים ( ובעצם ער להקמת הרפובליקה לאחר מלחמת העולם הראשונה ) הייתה בהן מידה רבה של הטמעת התפיסה של . respectability of change ראה : דרינגיל , אידאולוגיה ולגיטימציה , עמי . 167 , 45

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help