sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:252

טו . תרומות איסוף תרומות בין קהילות ישראל בתפוצות לטובת הקהילות fn / cj בכלל ובירושלים בפרט היה , לכאורה , עניין יהודי פנימי . והנה מסתבר , כי קיומה של מערכת זו היה מוכר וידוע גם לציבור המוסלמי ולשלטונות , לפחות בירושלים . יתירה מזאת , שמותיהם של השד"רים , ולעתים אף גובה הסכומים שהביאו , נעשו נחלת הכלל . סביר להניח , כי לא רק חוסר זהירות מצד היהודים היה כאן , אלא דווקא כוונת מכוון שנועדה להרגיע את הנושים בדבר יכולת החזר החובות מצד הקהילה . למעשה יצרו בדרך זו גם תמריץ למוסלמים להמשיך ולהלוות ליהודים למרות מצבם הפיננסי הקשה . מספרם הרב של המלווים המוסלמים והעובדה שהיו בני סקטורים חברתיים מגוונים , שאותם תיארנו לעיל , מתבארים ביתר בהירות דווקא על רקע פעילותם השוטפת והסדירה של השד"רים . כבר בראשית המאה , בשנת , 1705 כינס הקאדי אחדים מראשי הקהילה הספרדית על פי תביעתם של כמה נושים מוסלמים . לדבריהם נודע להם כי היהודים "אספו מארצות מוצאם" סכום נכבד של 5 , 000 מטבעות זהב ונציאניות שנועדו לפרעון חובותיהם לנושים של הקדש היהודים הספרדים בירושלים . הכסף הגיע אמנם ליעדו , אולם בעלי החוב "לקחו את הסכום לעצמם ולא חילקו אותו בין הנושים . " היהודים הכחישו את הטענה , ומשנבצר מהתובעים להביא ראיה לדבריהם נדחתה תביעתם על ידי הקאדי ( תעודה . ( 217 עשר שנים לאחר מכן נודע בירושלים , כי השד"ר ר' אברהם , שיצא לאסוף תרומות לפרעון חובות יהודי ירושלים , הגיע לצידון וכל הכסף שאסף מצוי עמו אך הוא מסרב להמשיך בדרכו לירושלים . הסתבר כי שמונה חודשים קודם לכן נשלח שד"ר אחר לאותה מטרה , אולם ארכה של שלושה חודשים שניתנה לו חלפה מבלי שיצליח הרב מוסא להביא לפרעון החובות . שליח שלישי נשלח לצידון כדי להביא את הרב אברהם לירושלים , אך בחלוף חודש ימים הסתבר כי אף הוא בושש לשוב . אז באו הנושים המוסלמים אל הקאדי וביקשו כי ישלח שד"ר רביעי לאותה מטרה . הפעם לא רק נסיון של הסדר החובות היה כאן , אלא גם פיתוי ואיום מפורשים : אם ישוב השליח בתוך שבועיים ועמו הכסף תימחל ליהודים מחצית חובם , אך אם יסרב לשוב , ייכלאו ראשי הקהילה היהודית ובית הכנסת שלהם ייסגר בפקודת השלטונות עד לפרעון חובם בשלמותו ( תעודה . ( 218 כשלוש שנים מאוחר יותר , משהחמיר מצבה הפיננסי של הקהילה האשכנזית , נאסרו עשרה מראשיה במטרה לכפות עליהם את החזר חובותיהם לנושים מוסלמים . כעבור ימים אחדים הם שוחררו מבית הכלא לאחר שהתחייבו לשלוח

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help