sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:246

יד , חובות בין הקהילה היהודית לבניה חובות כספיים שמקורם בהלוואות היו תלויים ועומדים גם בין הקהילה ככלל לבין אחדים מבניה , שמצבם הכלכלי היה טוב עד כדי כך שיכלו להשקיע את כספם בדרך זו ובכך אף לסייע לקהילתם . בשנת 706 ו סירב פרנס היהודים לשעבר להחזיר ליהודי סך של 400 גרוש שלווה ממנו שנה קודם לכן . לנוכח התכחשותו המוחלטת של הלווה הביא הנושה שני עדים מוסלמים שאישרו את טענתו ואז פסק הקאדי כי על הלווה להחזיר את כל חובו ( תעודה . ( 212 קל יותר היה , כמובן , לחייב את הלווים בשם הקהילה כאשר מסרו שטר חוב - שנכתב , כמצופה , בעברית - בתמורה להלוואה ( תעודות 213 ר . ( 214 לא אחת היה פרעון הלוואה נמשך שנים רבות גם בין יהודים לבין עצמם : הרב פנחס , שהיה כנראה אדם בעל אמצעים , הלווה בשנת 1706 לקהילה הספרדית סכום כסף נכבד , ומאוחר יותר , משנעשה פרנס הקהילה , אף שילם בשמה סכום נוסף מכספו בעבור הוצאות הקדש היהודים . במרוצת השנים הצליח להשיג פרעון חלקי של חובו , ואולם 25 שנה לאחר מתן ההלוואה עדיין נותר זכאי לחלק ממנה . הוא תבע את פרנס קהילתו בפני הקאדי ודרש כי ידאג להחזר חובו , ואילו הפרנס הביא עדים שהעידו כי הרב פנחס אישר כי החוב נפרע בחלקו . הואיל וכך פסק הקאדי כי על הקהילה להחזיר לו רק את יתרת זכותו על פי הודאתו , וכן היה ( תעודה . ( 215 החזר חובה של קהילת חברון לבת שבע היהודייה לא נמשך אמנם שנים כה רבות , אך גם הוא לא נפרע עדיין לאחר שש שנים . בשנת 1797 נערך בירור מפורט לגבי האחריות לחוב זה והנושה ניסתה לחייב בו , בנוסף על שני הפרנסים , גם יהודי שלישי שהיה אחראי לפי דעתה לשליש מהחוב . הלה סירב לשלם וטען כי אכן שימש בעבר הרחוק פרנס הקהילה , אך עוד בטרם נלקחה ההלוואה פוטר ממשרתו , התחשבן עם ההקדש היהודי על כל יתרת חובותיו וקיבל זיכוי מלא על כל עיסקאות העבר . בעת קבלת ההלוואה מבת שבע לא היה עוד פרנס , אלא שימש מתווך בשכר בין שני פרנסי הקהילה לבין מקורות כספיים שונים . הואיל וכך , טען , לא היה יכול לקבל על עצמו כל אחריות לחובות ההקדש היהודי , נשבע ואף הביא עדים יהודים לראיה . הקאדי פסק לזכות הנתבע ואף הביא פסק הלכה המאשש את עמדתו זו י בחוב הקהילה לבת שבע ישאו רק שני הפרנסים של חברון ( תעודה . ( 216

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help