sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:192

שלי שנתפרסם עבורם . כפי שתואר [ לעיל ] וכדוגמת הצו הנאצל שלי שהתפרסם בעבר , נתמנה עתה האחראי הנזכר [ לעיל ] והוא נתן אישור לפרוע את החובות שלהם למלווים על פי החלוקה החוקית [ דלעיל . [ את [ שמות ] אלה שלא יצייתו [ ויפעלו ] בניגוד לצו הנעלה שלי יש לשלוח לאיסתנבול המאושרת שלי . עליך לפעול על פי הצו הנאצל שלי . דע זאת וסמוך על הסימן הנאצל . נכתב באיסתנבול בשליש השני של [ חודש ] ג'מאדא אל אאח'תה ] שנת 39 ו ו . 161 פשיטת רגל של הקהילה ופריסת חובותיה 6 r fi 1 rtr . סיידנא ומולאנא [ ... ] זכריא אפנדי , תרבה מעלתו . ביום תאריכו [ של מסמך זה ] הופיע מצטפא אע'א , שנשלח מטעם המדינה הנעלה ובידיו צווים נאצלים שתוכנם : חלוקת החובות המוטלים בעבר ובעתיד על עדת היהודים . השופט של השריעה זימן את האנשים הבאים . "חגי שהם כל הנושים . הצווים הנזכרים הוקראו בשלמותם והועתקו ברישומים השמורים של בית הדין , אולם לפני הופעת הצו הסולטאני הנאצל תבעו חלק מהנושים הנזכרים [ את כספם ] מהיהודים , והם נאסרו לזמן מה במצודה השמורה . השופט של השריעה נוכח לדעת , כי הם פשטו רגל ואין ביכולתם לפרוע זאת והם שוחררו מהמאסר . אז יצא הצו הסולטאני בעניין חלוקת החובות הנזכרים , תוך כדי התחשבות בשני הצדדים . כולם צייתו לצווים הסולטאניים הנאצלים . היהודים הנזכרים הציגו פסק הלכה 2 רם שיצא מטעם [ ... ] הסייד מחמד אפנדי פוסק ההלכה 5 של ירושלים הנאצלה ותוכנו [ כדלקמן . [ 'מה פסיקתכם [ ... ] במקרה שיצא צו סולטאני נאצל [ ... ] בעניין חלוקת החובות המוטלים על היהודים המתגוררים בירושלים הנאצלה היות שעיניים ופשיטת רגלם גלויים לעין ולאחר שנשאלו על פי השריעה התגלה שאין להם כסף . האם יש לציית לצו הנאצל ? האם הקאדי של השריעה הנאצלה חייב לפעול על פיו ולא לאפשר לנושים לכלוא אותם באשר המצב הוא כפי שצוין " ? [ פוסק ההלכה ] השיב . "בן , יש לציית לצו של כבוד הסולטאן , ינחיל לו האל יתעלה נצחון , ובייחוד כשהדבר תואם לשריעה הנאצלה , באשר נתגלה חוסר יכולתם לפרוע זאת בבת אחת . יש לפעול על פיו ואסור להפר את דבריו . שהרי ציווה אותנו שלא לחלוק על דעת כבוד הסולטאן , ינחיל לו האל יתעלה נצחון , כפי שנאמר ; 'אל תחלקו על האמאמים שלכם ואל [ תהיו ] מסופקים [ לגביהם /[ ולגבי האביון : 'יש לחכות , ' על פי הכתוב , 'עד אשר ירווח לו . ' ובאשר לצו שלו , המורה על חלוקת החוב , הרי שנזוהי ] התחשבות בשני הצדדים בתנאים אלה . האל ישתבח יודע יותר מכול . " כאשר התברר לשופט של השריעה מה שהובהר לעיל הוא התרה באופן מודגש בעדת היהודים לשלם את חובם בשיעורים ג במקור : -מפחי 4 . " על פי הקוראן , פרשת הפרה " ) סורח אל בקרה , ( - פסוק : 280 "וכי יהיה איש מצוק והארכתם לו עד אשר ירחב לו ( ואן כאן דיו עסרה פנטירה אלא מיסרה . ( 1-2 7 ו בפברואר . 1727 התעודה תורגמה מתורכית . תעודה 61 י 1 ראה את שמותיהם לעיל , בתעודה 2 . 159 במקור : פתוא . "

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help