sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:155

למשכן נכסי דלא ניידי לטובת הנושים ( תעודה ( 138 או להגיע לפשרות שונות עם הנושים - אם בדרך של הקטנת תשלום החוב ( תעודות 43 , 141 ו ו , ( 149 אם בדרך של הסבת שטרי החוב לקהילת איסתנבול , שפרעה לפחות את החלק המוסב בשטר ( תעודה . ( 142 והנה , במאי 1727 אנו נתקלים ברשימה ארוכה מאוד של נושים מוסלמים ( בני משפחות נכבדות בעיר , קציני צבא , פונקציונרים דתיים ועוד ) המגיעים להסדר עם ראשי הקהילה הספרדית בדבר פריסת החובות על פני עשר שנים . בפברואר של אותה שנה התפרסם באיסתנבול צו המורה על עריכת הסדר מעין זה , ובאוגוסט מתפרסמת שם רשימה שמית מפורטת של הנושים עם פירוט הסכומים שזכאי להם כל אחד מהם ( תעודות , 160 , 159 ו . ( 162 התהייה לגבי מקור החובות החדשים והבלתי צפויים הללו של הקהילה הספרדית מתיישבת כאשר מתברר כי באחת התעודות הללו ( מס' ( 159 מופיעה התייחסות אל הנושים כ"הנושים שעל עדת היהודים האשכנזים . " ובכל זאת , מה לעדה הספרדית ולחוב זה ? התשובה המלאה לקושיה זו נעוצה ברקע ההיסטורי שתואר לעיל . משנשרפה חצר" האשכנזים ברחו רוב האשכנזים מירושלים והעדה האשכנזית חדלה להתקיים כגוף שאפשר לתבוע ממנו את החזר חובותיו . ואולם , הנושים המוסלמים לא היו מוכנים כמובן לוותר על כספם ולכן פנו אל היהודים שנותרו שם , דהיינו , אל הקהילה הספרדית . בשלב ראשון , שתואר לעיל , קיבלו על עצמם הספרדים את האחריות , אלא שכדי שיוכלו לשאת בנטל התשלומים ביקשו אישור ( ואף קיבלוהו ) לפריסת החובות על פני עשר שנים . שנה לאחר מכן , באמצע , 1728 נמצא פתרון מעשי יותר : שגריר אוסטריה באיסתנבול פנה אל הסולטאן והציע לשלוח לירושלים 30 , 000 גרוש שהיו כספי תרומות שנאספו מיהודי אוסטריה ונועדו לפרעון החוב . הסולטאן נענה לבקשה , שלח צו לירושלים ובו קבע , כי על הקאדי לכנס את כל הנושים ולהחתים אותם על כתבי ויתור על כל חובות העדה האשכנזית וכתבי שיחרור של המשכונות שהותירו , ובתמורה יקבלו כולם סכום של 30 , 000 גרוש . ואכן , בספטמבר אותה שנה נתכנס בבית הדין בירושלים הציבור הנזכר , נערכה הרשימה המפורטת כנדרש ואילו התרומה מאוסטריה נמסרה לנושים שהסכימו לראות בה - למרות היותה רק חלק מסך כל החוב המצטבר של האשכנזים - החזר סופי וחיסול החוב היהודי הגדול הזה ( תעודות 180 ו . ( 181 פתרון זה היה לא רק יעיל , אלא אף חד פעמי וחריג מבחינות רבות . הנושים רצו לראות בו תקדים - לפחות מבחינת חיוב הספרדים לשאת בחובות האשכנזים . אחת עשרה שנים לאחר הסדר זה ניסה נושה מוסלמי לחייב שוב את פרנסי הספרדים בפרעונם של 3 , 600 מטבעות זהב שלוו האשכנזים מאחיו . משסירבו להכיר באחריותם לחוב הציג התובע מסמך משנת 1707 ועל פיו "שתי העדות ערבות ואחראיות זו לזו בכסף ובחבות . " ואולם הקאדי , לאחר שנועץ במופתי החנפי של ירושלים פסק , כי אין לחייב את הספרדים בחובם של האשכנזים - ומאז לא שבו להעלות דרישות מעין אלה בבית הדין ( תעודה . ( 182

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help