sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

תנאים ידועים לספר שמות . האחד קרוי 'מכילתא דרבי ישמעאל / על שם התנא ר' ישמעאל שכנראה מבית מדרשו יצא המדרש הזה , והשני הוא 'מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי וגם זה שם התנא שמבית מדרשו יצא החיבור . שניהם חיו במאה השנייה לספירה , אם כי , כנראה , המדרשים עצמם עוצבו בתקופה מעט יותר מאוחרת . ובהם כלולים גם חומרים של חכמים שקדמו לרבי ישמעאל ולרבי שמעון בר יוחאי . הנושא שסביבו נע הקטע שבו נדבר הוא איסור המופיע בתורה פעמיים ; פעם אחת בספר שמות ופעם אחת בספר דברים . בפעם הראשונה מדובר בחובה לבנות מזבח , ונאמר כך.- "מזבח אדמה תעשה לי וזבחת עליו את _עלתיך ואת שלמין ... ואם מזבח אבנים תעשה לי , לא תבנה אתהן גזית , כי חרבך הנפת עליה ותחללה" ( שמות כ , כא כב . ( ובכן , אם בונים מזבח אבנים , אין לבנות אותו גזית משום שהנפת החרב מחללת את אבני המזבח . וגזית , פירושה בדרך כלל אבנים גזוזות , אבנים חתוכות , לרוב על ידי כלי מתכת . אסור , אם כן , לבנות אבנים של גזית במזבח . בהמשך נראה מה נאמר ביחס לכך בספר דברים . באותו הקשר , המדרש במכילתא דרבי ישמעאל אומר כך "מכאן היה רבי שמעון בן אלעזר אומר ; המזבח נברא להאריך שנותיו של אדם והברזל נברא לקצר שנותיו של אדם . אינו בדין או אינו רשאי להניף המקצר על המאריך . " יש כאן דרשה המסבירה את האיסור שבתורה . יש בה צורך פרשני , אבל כמובן , יש כאן גם רעיון שהדרשן מעוניין בו . הברזל , במשמעות של נשק , נברא לקצר שנותיו של אדם ; ולמזבח יש , לעומת זאת , תפקיד חיובי ביחסים שבין אדם ואלוהים : הוא נברא להאריך שנותיו של ארם . אין להניף את המקצר , הברזל , על המאריך - אבני המזבח . בהמשך הדברים באותו מדרש מובאים דבריו של תנא נוסף , מוקדם יותר , והוא רבן יוחנן _בן זכאי , שחי , כידוע , בימי חורבן הבית השני , במחצית השנייה של המאה הראשונה לספירה . כרי להבין את דבריו של רבן יוחנן _בן זכאי עלינו להסתכל גם בספר דברים ולראות מה נאמר בו באותו עניין . ושם נאמר : "אבנים שלמות תבנה את מזבח ה' אלהיך והעלית עליו עולת לה' אלהיך" ( דברים כז , ה ו . ( על כך אומר רבן יוחנן בן זכאי : "הרי הוא אומר , " כלומר , הפסוק אומר "אבנים שלמות תבנה את מזבח ה' אלהיך והוא דורש את המלה 'שלמות' במשמעות של שלום , אבנים

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help