sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אין כתיב כאן , אלא ויהי אור , כבר היה . " כלומר . ויאמר אלוהים יהי אור ומיד היה אור , בבר היה אור . הדוגמה מוכיחה שבמקרה זה המתרגם והדרשן לא שינו ולא הוסיפו הרבה , ובכל זאת הוסיפו משהו משלהם על הפסוק , אולי כדי לענות על שאלה כלשהי ואולי כדי להבהיר את הדברים גם מבלי שיישאלו . יש באן מעין פרשנות המגולמת בתוך התרגום . אך הדוגמה מעניינת גם מבחינה אחרת . ברור שקיים קשר בין התרגומים ובין המדרש , והדוגמה מוכיחה קיומו של קשר זה . פרשנות , בעיקרו של דבר , יכולה לענות על אחד משני צרכים ; היא יכולה לענות על העורך המיידי המתעורר בלבו של השומע שאיננו מבין מה אמרו לו והוא מבקש הסבר . כאשר לפנינו פסוק תמוה , או בלתי מובן או מלים מובנות שהקשרן איננו ברור , או שההקשר כשלעצמו ברור , אבל המסקנה העולה מתוך המעשה איננה ברורה , יש צורך בפרשנות . אם אנחנו שומעים , לדוגמה , על משה שבפרשת מי מריבה נגזר עליו שלא ייכנס ארצה , אפשר שהמלים המופיעות בפרשה מובנות , אך המשמעות הכוללת איננה מובנת , ולפחות אין היא מובנת מאליה . מה היה חטאו של משה ומדוע נגזרה עליו גזירה כה קשה לאחר שעמד _בבל בך הרבה משימות ותלאות וקשיים ? דבר זה איננו מובן לחלוטין . ואכן , פרשנות המקרא הרבתה לעסוק בשאלה זאת.- מה היה בדיוק חטאו של משהי אנחנו נראה שגם במקרא עצמו יש התייחסות לדבר . זהו , אם כן , סוג אחד של פרשנות : כזו שבאה להבהיר מלה , משפט או פסוק , או לפתור בעיה קצת יותר רחבה , ולהבין משמעות כללית העולה מנושא כלשהו שעניינו אינו ברור . פרשנות מסוג שונה היא פרשנות שבה אומר המפרש את אשר עם לבו , והוא משתמש במקרא _כנקודת מוצא כדי לומר את הדברים הללו . הווה אומר : הפסוק במקרא אינו בהכרח תמוה , אפשר שהוא בפני עצמו מובן ואין צורך להוסיף עליו דבר , אבל למפרש יש מה לומר , הוא רוצה להוסיף דברים משלו , והוא ימצא את האמתלא או את הניסוח המקראי , אשר נדמה לו שהוא מזמן את הפרשנות הזאת , וסביבו יבנה את מה שיש לו לומר . הדוגמה הבאה לקוחה מתחום המדרשים ולא מתחום התרגומים , היא קצת יותר ארוכה ומורכבת מזו שלעיל , וכדי להבינה נקדים כמה מלים על המדרשים שמתוכם היא לקוחה . בידוע , מצויים מדרשים לספרים שונים של התורה . שני מדרשי

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help