sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שבו מדובר כמה פעמים על האנשים שתפקידם היה להבין את העם . אפשר לומר שההרחבה הזאת של הפרשנות כוללת בתוכה גם העתקה מלשון ללשון , מה שקרוי תרגום . עוד נעסוק בתרגומים בהמשך , בינתיים נציג כאן דוגמאות אחדות של תרגומים שמבהירים דבר , וגם נותנים בו יותר מכפי שיש בו . ולאחר שנציג דוגמה ננסה להסביר את העיקרון שבו אנו עוסקים כאן . נעיין בפסוק השני של ספר בראשית : "ויאמר אלהים : יהי אור , ויהי אור . " כיצד מתרגמים שני התרגומים הארמיים העיקריים לתורה את הפסוק הזה ? תרגום אונקלוס מתרגם את הפסוק כצורתו : " ויאמר אלהים יהי אור . ויהי אור — ואמר ה' יהי נהורא והוה נהורא . " התרגום הארץ ישראלי הקרוי יונתן לתורה , מתרגם בדרך שונה במקצת : "ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור — ואמר ה : ' יהי נהורא לאנהרא לעלמא ומן יד הוה נהורא . " ותרגום חוזר לעברית.- "ויאמר אלהים יהי אור להאיר לעולם ומיד היה אור . " בסוגריים נעיר כאן שהנוסח , כפי שהוא מופיע ברוב הדפוסים , איננו לעלמא כי אם עילאה , אבל זהו בנראה נוסח מוטעה . מתוך כתבי היד של התרגום עולה שהנוסח הנכון הוא : לאנהרא לעלמא — להאיר לעולם . מה עשה באן המתרגם ? הוא לא הוסיף הרבה ולא שינה הרבה , אבל הוא הרגיש את מה שאיננו מובן מאליו מתוך הכתוב , את המיידיות של התוצאה : "ויאמר אלוהים יהי אור ומיד היה אור . ' אולי כדי למנוע את השואל לשאול , מדוע היה צורך להפעיל מאמץ כדי ליצור את האור , ואם אמנם היה צורך להפעיל מאמץ , כמה זמן עבר ער שהמאמץ הזה יצא לפועל . מיד היה אור , פירושו בעצם : מבחינת המאמץ שאלוהים צריך היה לעשותו , האמירה לא הייתה הכרחית , משום שהדבר נתבצע מיד , והאמירה איננה אלא ביטוי שבא להביע את רצונו של האל , ואין היא מעידה על המאמץ שהאל היה חייב להשקיע כדי שהדבר יתממש . יש כאן אולי התייחסות למה שמופיע במדרש בראשית רבא לפסוק זה . המדרש מביא כאן פסוק נוסף מספר תהלים , שבו נאמר "ברבר ה' שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם" ( תהלים לג , ו . ( על כך אומר המדרש : "ברבר ה' - וכבר שמים נעשו . ' כלומר , הוא מפרש את הפסוק בתהלים כדרך שהוא מפרש כאן : 'מיד עם צאת דבר דד , מיד שמים נעשו , " והמדרש מוסיף ואומר : "אף הבא גם באן והיה אור

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help