sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בתורה" ( תנחומא וירא , ה , ( וגבולות המקרא , משנחתמו , נחתמו באופן ברור מאוד . המקרא , התרגום , המדרש , הפירוש — כולם קיימים והגבולות אינם מטושטשים . כיוון שרוב היצירה היהודית המאוחרת הוא מעין פרשנות למקרא , יכול אדם לומר שניכר כאן ניוון של היצירה היהודית . כאילו יש לפנינו מקור - ואין חולק על כך שהמקור הוא בעל ערך רב — ויש לפנינו פירוש למקור . ויכול אדם לטעון , אם כן , שהפירוש נופל מן המקור , ולכן אם אמנם היהודים עסקו כל הימים בפרשנות , מצוי כאן איזשהו ניוון של היצירה . אבל אין זה כך . משום שעולם הפרשנות של היהדות הוא רחב מאוד ותחת כותרת הגג הזאת , "פרשנות , " עסקו בנושאים רבים , רחבים ושונים . ואנחנו הזכרנו כאן רק אחדים מהם . ובהמשך נייחד מקום לדוגמאות . בינתיים נעיר עוד שהפרשנות המאוחרת נוגעת בנושאים מסוימים שבהם לא נעסוק באן , והם כוללים בקירבם יותר מאשר פרשנות במובן המצומצם . נראה אפוא שאם אנו מקבלים את ההנחה שהצגנו קודם , כאילו היצירה היהודית המאוחרת היא בעיקרה פרשנות — ומדובר כמעט בכל היצירה היהודית לדורותיה - הרי נוכל לדחות את הטענה הרואה בפרשנות תופעה מנוונת . להפך , באמצעות הכותרת " פרשנות" ניתן להעלות נושאים רבים שנקודת מוצאם היא המקרא , אבל הם מתפזרים והולכים כדרך שספרות התורה שבעל פה מתפשטת והולכת . כדאי לציין כאן עוד שהלשון העברית מכילה מספר לא מבוטל של פעלים שמובנם קרוב אבל אינו זהה , והם קרובים למרחב הלשוני שאנו עוסקים בו כאן . אנחנו מדברים על הפועל 'לפרש , ' אבל אנחנו מכירים גם את הפועל 'לפשר , ' שהיום אינו מצוי בשימוש נרחב במובן הקרוב לפירוש , אבל הוא היה מקובל בשימוש זה בימי בית שני , ועוד נחזור לכך ; אנחנו מכירים את הפועל ' לבאר , ' כמו את הפועל 'להסביר' או 'להביך ו'לתרגם . ' בל אלה קרובים זה לזה כשלכל אחד מובן שונה במקצת , אבל כולם , בסופו של דבר , עוסקים באותו עניין עצמו : בניסיון לתת מובנים חדשים , אולי ברורים יותר , לדברים הקדומים . אגב נעיר כאן , שהפועל ' להביך , שאנחנו משתמשים בו היום במשמעות שלפיה האדם עצמו קורא ומבין - היה במקורו , ככל הנראה , פועל יוצא : אדם מבין את זולתו . והדברים עולים באופן ברור מאוד מתוך ספר נחמיה פרק ח ,

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help