sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ממה שארם מסוגל לקלוט במבט ראשון . ולא עוד אלא שיש כאן גם דברים שרוב בני אדם אינם מסוגלים לקלוט ולהבין כראוי גם במבט מעמיק יותר , והדבר נותן לגיטימציה גם לפרשנות אשר באה מקרב הממונים על הפרשנות הזאת . כיוון שהפרשנות באה להבהיר דבר אל , מובן מדוע עסקו כה הרבה בפרשנות המקרא . אפשר לומר שאת רוב היצירה היהודית לדורותיה , ער סף העת החדשה , ניתן לראות כמעין פרשנות למקרא . בתוך היצירה הגדולה הזאת יש גם ספרות שהיא בפני עצמה חילונית . יש למשל , שירה ואפילו פרוזה בימי הביניים שאי אפשר לראות בהן פרשנות והן מצויות כביכול ברשות עצמן . וקיימת גם ספרות ספציפית , כמו היסטוריוגרפיה או חיבורים מדעיים . אבל מספרם של אלה מועט בעוד רובה המכריע של הכתיבה היהודית לדורותיה הוא , בדרך זו או אחרת , פרשנות , אם לא למקרא , כי אז לפרשנות המקרא . מבחינת סדר היצירה , בוודאי שלא עסקו בכל אותן תקופות רק במקרא גופו . עסקו גם בחיבורים המתלווים אל המקרא ומפרשים אותו , וגם סביב אלה נוצרה פרשנות . אפשר לומר , למשל , שהמשנה היא במובן מסוים פרשנות , אמנם לא פרשנות ישירה למקרא , אבל בזאת המבוססת על המקרא ועל המדרשים הקדומים שליוו אותו . התלמוד הוא פרשנות למשנה , ורוב הספרות שנכתבה לאחר מכן היא , בדרך זו או אחרת , מעין פרשנות לתלמוד . על כן מותר לומר שאת רוב היצירה היהודית המשמעותית , עד סף העת החדשה , אפשר לראות במובן הרחב כפרשנות למקרא . ובתוך הפרשנות הרחבה הזאת נכללים גם דברים שאינם מבוססים ישירות על המקרא עצמו . כך למשל , מצויים חומרים היסטוריים , או פסברו היסטוריים הכלולים בתוך ספרות חז"ל , ישנם חומרי אגדות שונים , וכן קטעי שירה שבדרך זו או אחרת חוזרים , במוקדם או במאוחר , אל המקרא , ועל כן אנחנו כוללים אף אותם במסגרת הדיון על פרשנות המקרא . עם זאת , יש לציין שהפרשנות ניסתה לחדור אל תוך המקרא גופו . כלומר , משנחתמו ספרי המקרא והחל תהליך הקאנוניזציה - ליקוט הספרים השונים וארגונם בכתבי הקודש - נזהרו שלא לכלול את הפרשנות לסוגיה בתוך כתבי הקורש עצמם . וכך , למשל , כאשר מדובר בתרגומים , אנחנו יכולים להבחין באופן ברור מאוד שהחכמים נמנעו מליצור אצל אנשים את הרושם ש"תרגום כתוב

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help