sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק א קווי יסוד לפרשנות הקדומה של המקרא כשם שהספר מלווה את עם ישראל משחר ימיו כך מלווה אותו הפרשנות לספר . בתחילת ספר דברים נאמר : "בעבר הירדן בארץ מואב הואיל משה באר את התורה הזאת" ( דברים א , ו . ( הרי שעוד בטרם הסתלק משה ובטרם נכנסו בני ישראל לארץ כבר נוצר ה"ביאור" הראשון לספרי התורה הקודמים . ואכן , במרוצת הדורות הפכו העיסוק בספר , העיון והלימוד , ועמם הפרשנות וההרחבה , ליסוד מוסד של החיים היהודיים ושל תרבות ישראל . אכן הפרשנות כשלעצמה אינה אופיינית דווקא לתרבות היהודית . פרשנות קיימת בכל תרבות שביסודה חיבורים קדומים , טקסטים בעלי ערך , ספרים מקודשים . עם חלוף הזמן ועם ההתרחקות מהמקור נוצר צורך לפרש ולהסביר את הכתבים העתיקים , ובהדרגה מתפתחת ספרות פרשנית , בדרך כלל ראשיתה כחומר _שבעל פה והמשכה בכתב . בתרבות היהודית התפתחה הפרשנות כבר בשלב מוקדם וחלקה של הפרשנות ניכר כבר בתוך כתבי הקודש עצמם ואף בתורה גופה . הדבר נובע מכמה סיבות : תחילה , משום שמשך חייה של ספרות זו הוא רב מאוד . בין ראשית המקרא לבין אחריתו יש מרחק זמנים ממושך , שפירושו גם מרחק לשון ומרחקים של מציאות תרבותית , אסוציאציות , תוכני אמונה ותורות ספרותיות , וברור שעל פני מרחק כזה הפרשנות מהווה גשר הכרחי . אבל אין זה הטעם היחיד . הפרשנות אופיינית למקרא ולעיסוק בו בדורות שלאחריו בעיקר מפני שהתפיסה הבסיסית ביהדות אומרת שהמקרא הוא גילוי של דבר האל והוא איננו ספר שנוצר על-ידי בני ארם . הכוונה בעיקר לתורה , אבל גם לדברי הנביאים ובמידה מסוימת גם לספרות הכתובים . ואם לפנינו גילוי של דבר האל , הרי ברור שיש כאן יותר

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help