sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

לזכר אני מ 7 רי עמנואל מאק דל פתח דבר ימיה של הפרשנות למקרא כמעט בימיהם של ספרי המקרא עצמם , וכבר במקרא עצמו ניכרת פרשנות רבה לספרים קודמים של המקרא . עם זאת , התפתחה המסורת השיטתית של פרשנות המקרא בין היהודים רק בימי הביניים , ובדרך בלל כאשר מדובר בפרשנות המקרא מתכוון הדובר לפרשנות זו . ואולם פרשנות המקרא התפתחה כבר בעת העתיקה . במידה רבה אפשר לראות את מפעלם של חז"ל כיצירה פרשנית . אמנם אין כאן פרשנות מלאה ושיטתית של הספרים וגם תכלית העיסוק של חז"ל במקרא איננה פרשנות כשלעצמה , אך ברור שספרי תנ"ך היו יסוד מוסד בעולמם של חז"ל והבנתם את התורה ואת מצוותיה היו הבסיס שעליו ניסו לבנות את חיי העם היהודי . לא רק חז"ל פירשו את המקרא בעת העתיקה . בספר זה נראה כיצד סוגיות שונות מן הספרים המוקדמים של המקרא מוארות ומתפרשות בתוך הספרים המאוחרים , אף הם חלק מן המקרא עצמו , וניווכח בי הארה זו היא לעתים שונה ומפתיעה בהשוואה למוכר בדרך כלל . בהמשך הדברים נעסוק בספרים שונים שנוצרו בתקופת הבית השני ולא נכללו בכתבי הקודש אם כי נותרו בידינו - רובם של אלה נודעים כ"ספרים חיצוניים . " בין אלה נבחן ספרים המתייחסים במישרין אל המקרא ומשמשים כעין פירושים או מדרשים קדומים : ספרי חנוך , הצוואות , היובלים ועוד , וכן נבחן ספרים שאינם מתייחסים אל המקרא במישרין : ספרי החשמונאים , יהודית ואחרים . נדון גם בספרות של כת מדבר יהודה , באחדים מספרי הברית החדשה , בכתביהם של היסטוריונים ופילוסופים בפילון האלבסנדרוני ויוסף _בן מתתיהו . כן נעסוק בקצרה בספרות חז"ל ובדרשותיהם בהלכה ובאגדה ובתרגומים הקדומים למקרא .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help