sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:78

בתיאורו של יוסף כךמתתיהו את בניין כית המקדש : 'לפנים מזה היה המקדש , שאסור היה לנשים לקרוב אליו . לפנים מזה היה תחום שלישי , שבו היה מותר להיכנס רק לכוהנים בלבד [ בתוכו היה המקדש ] ולפניו המזבח שעליו אנו שורפים קורבנותינו עולה לאלוהים . המלך הורדוס לא נכנס לשום תחום משלושת התחומים האלה : הוא נמנע מכך משום שלא היה כוהן . אולם התעסק בעבודות בניין הסטווים והתחומים החיצוניים ובנה אותם כמשך שמונה שנים' ( קדמוניות היהודים 15 סעיף ) . ( 420-419 וכבר עמדנו על בעייתו של הורדוס , שלא יכול היה להיכנס אל בית המקדש ( . לעומת זאת ( מה שלדעתנו רק מגביר את חשיבות התיאור שהבאנו כאן , ( כמעט שאין בכתבי יוסף בן מתתיהו שום התייחסות לבנאים , חוצבים , אדריכלים וכד . ' רק בעניין בית המקדש ( וכאן הבעיה היתה הילכתית ) מדובר בהכשרת הכוהנים כבנאים . מעורבותו העיקרית של הורדוס היתה , לדעתנו , בבחירת האתרים ( הארמון הצפוני במצדה , הארמון משני צדי _ואדי קלט והארמון בקיסריה הן הדוגמאות המובהקות ביותר _לכךן ; בקביעת תוכניתם של הבניינים 1 אולי גם בבחירת חומרי הבניין ( כמו ה'היתר' לבנות את ארמונו ביריחו בלבני בוץ ;( ולדעתנו , גם בקביעת עקרונות ראשוניים לדמותם של המבנים ( ולדוגמה , ההחלטה לבנות את הארמון הצפוני במצדה על גבי שלוש מדרגות הסלע ו ההחלטה לבנות את ארמון מבצר ההר בהרודיון כעגול ההחלטה להכניס בריכת שחייה אל תוך הבניין שנבנה על גבי הים בקיסריה ; או ההחלטה לבנות שלושה בניינים כיריחו על גבי תלים מלאכותיים . ( כשאנו לומדים את מפעלי הבנייה של החשמונאים , מסתבר כי במסורת הבנייה בימיו של הורדוס לא חל מהפך של ממש , ובעיקרה יש לראות כה יישום של ידע שהיה קיים בארץ ישראל עוד קודם לכן . דין זה חל גם על השימוש באבני גזית ( אם כי בימיו של הורדוס התגבשה דרך סיתות מובהקת יותר , ( כמו גם על השילוב של עיטורי קיר צבועים ופרסקו ) ומכוירים _1 סטוקו _< בבניינים . אחד החידושים המשמעותיים היחידים שהכניס הורדוס היה כית המרחץ בסגנון רומי ( מעין 'סאונה' פינית , ( ובו מיתקני חימום באמצעות רצפה וקירות כפולים — רעיון שהובא הישר מאיטליה . חידוש נוסף בבנייניו היה הכנסת השימוש ברצפות שיש מעוצבות בדגמים גיאומטריים ' ) אופוס סקטילה , ( ' וגם רבות מרצפות הפסיפס בימיו עוצבו בסגנון שהיה מקובל באיטליה . בסך הכל היה סגנון הבנייה בימי הורדוס הלניסטי מיסודו , עם השפעות רבות של האדריכלות הרומית , כמו של התיאטרון בקיסריה , שנבנה בסגנון מעבר מתיאטרון הלניסטי לתיאטרון רומי , או במקדש בשומרון , שהיה רומי בתפיסתו . אמנם ביריחו ( הארמון השלישי , ( בבניאס ( מקדש אוגוסטוס (? ובירושלים ( בניין עגול , אולי מצבת הקבורה של משפחת הורדוס ) מצויים בניינים שנבנו בטכנולוגיה הרומית המתקדמת ( בטון בציפוי 'אופוס רטיקולטום' ו'אופוס קוודרטום , ( ' אך אין ספק שכאן מדובר בצוות רומי שהגיע לארץ ישראל לפרק זמן מוגבל ובנה כמה בניינים . מכל מקום , עד כה לא נתגלה לסגנון זה כל המשך או חיקוי בארץ . גם אם סגנון הבנייה של הורדוס מבוסס בעיקרו על המסורת ההלניסטית עם השפעה רומית חזקה , טבוע בו גם חותמו האישי של המלך הבנאי , פרי מחשבה הגיונית ויוצרת , הבנה עמוקה במלאכת הבנייה ועניין אישי רב בתחום זה , עד כדי אהבת הבנייה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help