sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המדיניות : השתלבות והסתגלות מצד אחר , הורדוס לא הצליח מעודו להתקרב אישית לאנשים שמעליו או מתחתיו . הרומאים כיבדוהו ותמכו בו , אולם לא מנו אותו כידיד — בניגוד , למשל , למעמדו של נכדו אגריפס הראשון . העם קיבל אותו , ובוודאי היו שכיבדו והעריכו את שלטונו וגישתו . אולם ביטויים של אהדה ואהבה כלפיו אינם בנמצא ( שוב , בניגוד למעמד נכדו , ( כמו שגם אין להפריז במשמעות המרידות המקומיות שהתחוללו לאחר מותו . הן לא שיקפו התנגדות כוללת של האוכלוסיה למרותו , אלא של גורמים שוליים בחברה ( הרועה , העבד המשוחרר , בן הליסטים וכד . ( ' העובדה שהמנהיגים האלה פעלו לרוב באזורים כפריים , ולא בערים , מצביעה על האהדה החלקית לפחות שזכה לה המלך . לדבר על יחס העם להורדוס כאילו בני העם כולו — עשירים ועניים , אנשי יהודה והגליל , יושבי ערים וכפרים , פרושים , צדוקים ואיסיים — התייחסו אליו יחס שווה או דומה ? אך האם מוצדק להניח שיחס כל קבוצה או כל יחיד אליו היה קבוע מראש בכל זמן ובכל מצב ? נראה שחוסר האחדות ביחס להורדוס המשתקף במקורותינו אינו מקרי . אישיותו ומדיניותו אכן היו שנויות במחלוקת . כאמור לעיל , הורדוס עצמו לא יצא מתוך ההנהגה המסורתית ; הוא היה כן גרים ודרכו לשלטון היתה סלולה מעשי אכזריות לרוב . אולם רבים בישראל ומסביבה התייאשו זה כבר מהשלטון החשמונאי , ולא מעטים ראו בכיבוש הרומי הפוגה _ממלחמת האחים והזדמנות לזכות בשלום . הורדוס שלט ביד רמה . אולם גם ידע להיות נדיב מופלג לנתיניו ולאלה שגרו מעבר לגבולות ארצו . לאוהדיו , או לאלה שהיו מוכנים להשלים עם מרותו , הוא היה מוכן להעניק תמורה . למתנכלים בו נתגלה כנוקם אכזר . לגביו , התרבות ההלניסטית — החל מחינוך בניו וכלה במוסדות שבנה ברחבי ארצו — היתה מושכת ומקובלת , אולם הוא ידע היכן קו ההפרדה בין האסור והמקובל בחברתו . בניגוד לתכונות אלה , בסוף חייו , כשכבר היה חולה אנוש , הקים הורדוס נשר בשער המקדש , ומעשה זה חרג ממדיניותו הזהירה שנקט במשך כל שנות שלטונו . האם הצליח הורדוס בתור מלך ? כמו כל מנהיג דגול בעבר ובהווה , החשבון ההיסטורי הסופי אינו חד משמעי . בתחומים רבים וחשובים היתה השפעתו מורגשת לדורות . צאצאיו המשיכו לשלוט בחלקים שונים _בא _^ _ ישראל למעלה ממאה שנה לאחר מותו , וזה הישג לא מבוטל בתקופה שבה חתרה האימפריה הרומית לבטל מנהיגות מקומית לטובת השיטה הפרובינקיאלית . ההנהגה הרוחנית והחברתית שהתמסרה בימי הורדוס המשיכה להנהיג את העם עד סוף תקופת בית שני . משפחות הכוהנים הגדולים שעלו לגדולה בתחילת שלטונו קיבלו את תמיכתו , והודות לה עמדו בצמרת בית המקדש ובראש האומה עד פרוץ המרד . החפירות בירושלים ובמקומות אחרים הוכיחו מעל לכל ספק עד כמה הטביעו הורדוס ובני דורו את חותמם על אופיה של התרבות החומרית בסוף תקופת בית שני . והוא הדין לתחום התרבותי : סוגי המוסדות וכן צורתם הפיסית נשאו את אופיה של תרבות יוון ; ההשפעה היוונית הלכה וגברה במשך חייו , ואף המשיכה לחדור לאחר מותו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help