sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

חיוב ושלילה הערכה היסטורית של אישיותו של הורדוס אינה משימה קלה , ושורש הבעיה אינו בהיעדר מקורות אודותיו . אדרבה , המידע עליו רב ועשיר , יחסית . אולם המקורות שברשותנו מטפלים בדמות זו בדרכים שונות , ולפעמים אף מנוגדות לגמרי , ואין לפסול מלכתחילה מקורות מסוימים ולהניח רק את אמינותם של אחרים . כל המקורות ההיסטורים מגמתיים כמידה זו או זו . ב'מלחמת היהודים' מתאר יוסף כן מתתיהו את הורדוס תיאור חיובי ביותר כשליט מוכשר ומוצלח . ניתן להסביר מגמתיות זו בכך שהמקור שממנו שאב יוסף את המידע וההערכה על התקופה הוא מכתביו של ניקולאוס איש דמשק , מקורבו ויועצו של הורדוס . לעומת זאת , הברית החדשה וגם ספרות חז"ל המאוחרת יותר מתייחסת אל הורדוס בנימה שלילית מוחלטת כמעט . לדידן הורדוס הוא אדם מושחת ומקולקל . בעיני חז"ל , אפילו תרומתו הגדולה לעם היהודי — בניין בית המקדש — לא הצליחה לכפר ולחפות על מגרעותיו הבולטות . המקור היחיד המכיל חומר חיובי ושלילי זה לצד זה הוא ' קדמוניות היהודים , ' מבין כתביו המאוחרים של יוסף כן מתתיהו . למרות עדות מגוונת זו , אין לדעת כמה מנתיניו הזדהו עמו , כמה התנגדו למעשיו , וכמה נשארו אדישים . למשל , האם המרידות בסוף חייו הן עדות להתנגדות כללית ושורשיו ! להורדוס האדם , ולהסתייגות ממדיניותו ? האם מרידות אלו פרצו על רקע כלכלי ( עול המסים , ( פוליטי ( התלות ברומא , ( לאומי ( אובדן העצמאות ) או תרבותי ( הפחד בפני חדירת היוונות לארץ ?( מה בעצם היה אחוז המתנגדים להורדוס בקרב האוכלוסיה ? אם ננקוט שפת מספרים — האם מדובר ב , 10 % _ב 30 % או ב 80 % ? יתר על כן , האם מוצדק גדולים ונמנו עם יקירי ירושלים עד למרד נגד הרומאים בשנת . 66 הורדוס גם הכניס את בני משפחתו ואת אחיו האדומיים לתפקידי מפתח . הוא הזמין נוכרים לחצרו , קירב כתות וקבוצות אחדות שעיינו את החשמונאים ( למשל , השומרונים , הפרושים והאיסיים , ( ועשה מאמצים למשוך את יהודי התפוצות לבוא ולהשתקע _בעיר כירתו . לפי כל קנה מידה שהוא , כמעט , יש להתייחס התייחסות חיובית לשלטונו של הורדוס במישור הממלכתי . הוא הגיע לשלטון , זכה לתמיכת השלטון הרומי , השיג שקט בתוך גבולותיו , נהנה מתקופת שלום באזור כולו , ששכרה מצא ביטויו בשגשוג כלכלי ובנייה מאסיכית ומרשימה . אם נרצה להצביע על נקודת תורפה בסיסית אצלו , אין ספק שהיא קשורה כאי יכולתו לשלוט על עצמו ועל מקורביו בכל הקשור לענייני המשפחה . כלפי אשתו ובני משפחתה הוא התגלה כאדם קנאי , חשדן וחושש . בתוך פחות מעשר שנים הוא חיסל את כל מי שנותר ממשפחת החשמונאים : את הצעיר אריסטוכולוס השלישי שנתמנה כוהן גדול , את אלכסנדרה חמותו , את הכוהן הגדול והאתנרך לשעבר הורקנוס השני , ולכסוף את אשתו מרים . לאחר מכן — בתשע השנים האחרונות של שלטונו 4-13 ) לפני הספירה ) — הסתבך הורדוס בענייני ירושה , ובתחרות הקטלנית בין הצאצאים מנישואיו השונים ( ובמיוחד שני בניה של מרים — אלכסנדר ואריסטובולוס ) ובין אנשי משפחתו — אחותו ואחיו . בשלב זה הוא לא הצליח להשליט סדר כביתו , וכתוצאה מכך רבו המזימות , המתיחויות וההתנקמויות , ואלו אף היו גלויות לעין .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help