sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

שיטת השוט והגזר האתגרים הגדולים לא עמדו בפני הורדוס רק מבחוץ . גם המצב הפנימי בארץ , בקרב עמו , ובינו לבין שכניו _הלא יהודיים , חייב תעוזה , תושייה ותבונה עילאיות אצל אדם ששאף לשלוט בו ולאחד את היסודות השונים והמנוגדים האלה . כשהורדוס עלה לשלטון , הוא היה שנוא בעיני גורמים רבים . הנוכרים בארץ ודאי לא ששו לקבל על עצמם שלטון יהודי כלשהו . זכרונות ממשלת החשמונאים ויחסה העוין לנוכרים גרמו להם מרירות ודאגה . גם אצל היהודים היו חוגים שהגיבו על עליית הורדוס ומשפחתו בהסתייגות מסוימת ואף בהתנגדות גלויה . היו ביניהם שצידדו בחשמונאים ואחרים שנרתעו מאכזריותו של הורדוס בדרכי עלותו לשלטון . כלא צל של ספק היו אנשים שהסתכלו בעין רעה על היחסים ההדוקים שנרקמו בין הורדוס לרומאים , ועוד שנפגעו מזאת , שבן גרים יעז להכתיר את עצמו מלך היהודים . הורדוס הצליח להתמודד עם קשיים אלה ואף להתגבר עליהם . בראש ובראשונה הוא נקט את מדיניות השוט . הוא כנה שורה של מבצרים בחלקים שונים של הארץ , כדי להשגיח מקרוב על האוכלוסיה המקומית ולדכא כל התקוממות לכשתבוא . הוא גם אירגן מערכת שלמה של מרגלים , לדווח לו על כל אירוע או מיפגש חשוד בממלכתו . המלך אף אסר על התכנסויות שלא קיבלו היתר מראש מהשלטונות . אולם יחד עם השוט , גם הושיט את ה'גזר' ו יד נדיבה לכל חלקי האוכלוסיה . לנוכרים הוא בנה ערים ומוסדות ציבור רכים על אף תופעה זו , לא היהודים כעם ולא הורדוס כמנהיגם השתעבדו לקביעות רומאיות בתחום התרבות . פעמים הרבה רעיון או נוהג שאומץ מתרבות זרה עבר שינויים ניכרים עד שהתקבל והתמסד בקרב העם , ולפעמים הנוהג בעם היה שונה לחלוטין מהנורמות המקובלות באותה תרבות זרה . במקרים אלה לא רק שהעם לא היה מוכן לקולטן , אלא שהוא אפילו גילה התנגדות נמרצת ודחה תופעות מסוימות . תגובה כזאת ניכרת בהיעדר אמנות הדמות בחברה הישראלית דאז . כל עיר רומית , כל כיכר , רחוב ובית היו מקושטים בפסלים וצלמיות , וכן בתמונות של אנשים או בעלי חיים . פסלים וצלמיות נעדרו בקרב היהודים מאז תקופת בית ראשון ואף ציור דמויות — דבר ידוע ומקובל לפני כן וגם לאחר מכן — היה אסור לחלוטין בפרק הזמן שבו אנו דנים . ולבסוף , היו תחומים שבהם עם ישראל הנחה את אורח חייו על פי דפוסים קיימים ואף פיתח אותם בהתאם לצרכיו — מבלי להידרש לעולם מסביבו ; לוח החגים וסדרי הקורבנות היו ייחודיים לעם , ובדומה , מתקני רחצה לשם טהרה , מקוואות , שאין למצוא הקבלות להן בתרבויות האחרות . הרצון להשתלב במידה זו או זו לא היתה פרי יוזמתו של הורדוס בלבד , אלא גם נבע מכורח המציאות . ארץ ישראל דאז היתה במגע מתמיד עם העולם הרומי : חיילים , סוחרים , והנוכרים של ארץ ישראל עמדו בקשר יומיומי עם היהודים . תהליך זה קיבל זירוז רציני מפאת הקשר ההדוק בין העם בציון ובין אחיו שהשתקעו בחוץ לארץ . אלה האחרונים נחשפו במידה רבה להשפעות שכניהם , ואין ספק שנוכחותם בארץ — בדרך קבע או ארעי — השפיעה על תושבי הארץ .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help