sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

תפיסה זו של שילוב ושיתוף עם העולם מסביב לא היתה מיוחדת להורדוס או לבני דורו בלבד . במהלך תולדות עם ישראל מראשיתו ועד ימינו — קיים מתח הכרחי וטבעי בין התפיסה הגורסת אטימות והסתגרות בפני העולם הרחב , הנתפס כעוין ומסוכן , ובין התפיסה הרואה בפתיחות מבוקרת וקליטת השפעות מסוימות — דבר מבורך , בריא ומעשיר . עקבות המתח הזה נשארו מימי בית ראשון והשפיעו גם במהלך תקופת בית שני . הורדוס עצמו נקט עמדה ברורה במחנה המשתלבים , ובעירו ובממלכתו היו סימנים ברורים של ק ליטת דפוסים ונהלים מהעולם מסביב , בצד ביטויים יהודיים מובהקים . ההשפעה היוונית היתה מורגשת בכל תחום בחיי החברה . אנשים בנו בתים ומצבות קבורה וקישטו אותם לפי המקובל במזרח הים התיכון באותם הימים . בירושלים בפרט ובכל רחבי ממלכתו של הורדוס נבנו בניינים או אומצו דפוסים לפי הדגם ההלניסטי : תיאטראות , אמפיתיאטראות , היפודרומים ( מגרשים למרוצי סוסים , ( משטר הפוליס וכדומה . אנשים נתנו שמות יווניים לילדיהם , והתלבשו באופנה של אותם הימים . השפה היוונית היתה בשימוש רב בחברה הישראלית , יותר בין תושבי הערים מאשר בין תושבי הכפרים , ובין המעמד הגבוה והעולים מחוץ לארץ מאשר בין בני המעמד הנמוך או תושבי הכפר . כ 35 % מהכתובות שנתגלו בירושלים מסוף תקופת בית שני הן ביוונית , כולן או חלקן . בתחום _הרעיוני דתי , ניתן להבחין בדפוסים ובהלפי מחשבה שנקלטו מן העולם מסביב ושמצאו את ביטוים אפילו אצל הכתות והזרמים השונים בארץ . שחזור חזית בית המקדש שבנה הורדוס

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help