sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ייעוד לאומי בזיקה לארץ מימוש הייעוד הזה נקשר מראשיתו בארץ שאליה נצטווה אברהם ללכת ( בראשית יב א . ( רק על אדמת כנען ( יב ו ) נראה ה' אליו ומבטיח לו : "לזרעך אתן pxrrnK הזאת" ( יב ז , ( ורק על אדמת הארץ ( ארץ כנען ) בונה אברהם מזבחות לאל הנראה אליו וקורא בשם ה' ( יב ז-ח . ( בהזדמנויות שונות במהלך מסותיו ומסעותיו של אברהם בארץ כנען חוזר ונגלה אליו ה' וחוזרות ונשמעות הבטחותיו על ייעודו כ"גוי גדול" ועל מתן הארץ לו ולזרעו עד עולם ( בראשית יג טו ; טו יח ; והשווה ההבטחה בשם אל שדי , יז ח שברובד ה"כוהני . ( " באופן דומה נגלה ה' לבנו יורשו של אברהם , יצחק , ואחריו ליעקב , ובהזדמנויות שונות , בסיפור חייהם ונדודיהם בארץ כנען , מבטיח להם ה' הבטחות הזהות בתוכנן ובסגנונן לאלו שניתנו לאברהם ( כו ב-ד , כד ! כח יג-טז ; לא ג ; והשווה ההבטחות מפי אל שדי , כח ג-ד ; לא יא-יב . ( מאבות משפחה לאבות האומה באמצעות ההתגלויות וההבטחות הללו הפכו האבות מאבות משפחה ובתי אב לאבות האומה ; מאישים — לסמלים לאומיים . על ידי ייחוסם זה לזה בשושלת יוחסין מאב לכנו יורשו , הנקבע על פי האל , נוצרה רציפות של שלושה דורות של אבות מורישים , מולידי עם ; הדור הרביעי , בני יעקב , מהווה את שנים עשר שבטי ישראל . " תולדות" האבות ( בניסוחו של המחבר ה"כוהני" שעיצב את המסגרת ההיסטוריוגראפית של הסיפורים על האבות ) היו לסיפור ראשיתן של תולדות ישראל . זיהוים של בני יעקב כשנים עשר שבטי ישראל מופיע בסיום ברכת יעקב לבניו ( בראשית מט כח ; ואפשר שהוא נרמז בהתגלות לאברהם בסיפור ברית בין הבתרים "ודור רביעי ישובו הנה" ... טו טז . ( ייחודה של שושלת היוחסין הישראלית התפיסה על אודות היווצרותם של עמים מאבות קדמוניים אינה מיוחדת לישראל , ואינה מייחדת את ישראל על פי תפיסת המקרא . גם "תולדותיהם" של הגויים האחרים , וביניהם אף כאלה שקדמו בזמן לישראל , נובעים מאבות מולידים , כפי שמעיד "לוח העמים" ( בראשית פרק י , ( שבו נפתחת רשימת הגויים לתפוצותיהם בבני נח — שם , חם ויפת — שמהם "נפרדו הגוים בארץ אחר המבול" ( י לב . ( תפיסה זו משתקפת גם באגדה האטיולוגית על היות מואב ועמון צאצאיו של לוט ( יט לז-לח . ( אך הצביון המיוחד של היווצרותו של ישראל נעוץ בהשתלשלות היוחסין שלו מאב לבן , בשלשלת יוחסין של ארבעה דורות , ובבחירה האלוהית של הבן ( מבין כמה בנים , בדרך כלל הצעיר שבהם ) היורש את הייעודים הלאומיים שהובטחו לאביו . שילוב הלאומית והתודעה הדתית תיאור שלשלת היוחסין של ארבעה דורות תואם את המבנה האופייני של בית האב בחברה הישראלית השבטית , שהיה מורכב מאבות , בנים , בני בנים וריבעים . הדגם של שנים עשר בנים , שמהם נתהוו שנים עשר שבטי ישראל , אינו מיוחד לישראל על פי תפיסת המקרא . הוא מופיע כספר בראשית — ברשימת בני נחור ( בראשית כב כ-כד . ( שנים עשר "נשיאם לאמתם" נמנים ברשימת בני ישמעאל ( כה יב-יחא ושנים עשר "אלופי עשו למשפחתם" מתייחסים לעשו אבי אדום ( פרק לו . ( מסתבר אפוא שלא הדגם הגגאלוגי של הולדת עם הוא המייחד את ישראל לפי תפיסת המקרא ; אף לא ייחוסו לאב אחד , שהרי מאברהם נולדו גויים נוספים : ישמעאל ומדץ ( ראה בני קטורה , בראשית כה ב-ד , ( ומיצחק — עשו .

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help