sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המסורת על התהוותו של ישראל מן האבות ההבטחה לאברהם על פי השקפת התורה היתה ראשית התהוותו של ישראל במסר האלוהי שנמסר לאברם : " לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך . ואעשך לגוי גדול ... ונכרכו בך כל מש ? חת האדמה" ( בראשית יב א-ג , ( הפותח את הסיפור המקראי על אברהם ומשמש נקודת מוצא לתיאור ייעודו של ישראל ומעמדו המיוחד בקרב הגויים . ההשקפה הכוללת על התהוות ישראל בתורה ומרכיביה העיקריים שלוש מסורות מרכזיות שלוש מסורות מרכזיות מונחות ביסוד התמונה המצטיירת בתורה על ראשיתו והתהוותו של ישראל : א . מוצאו משלושה אבות שהתהלכו בכנען , ושלהם ניתנו הבטחות מפי ה' בדבר ייעודם הלאומי מדיני ובדבר מתן ארץ כנען להם ולזרעם אחריהם ; ב . גאולתו משעבוד מצרים והעלאתו אל ארץ זבת חלב ודבש , שייחד לו ה ' ג . בחירתו לעם סגולה במעמד הר סיני , שבו כרת עמו ה' ברית וייחד אותו מכל העמים על ידי מתן תורה ומצוות . שלוש מסורות אלה קשורות במסר אלוהי , המקדים את האירועים המתוארים בהן . הראשונה — במסר לאברהם ; השנייה — במסר למשה ; והשלישית — במסר לעם כולו . המסורת הראשונה כורכת את ייעודו הלאומי של העם עם מוצאו מן האבות שלהם הובטחה ; pxn השנייה קושרת את הציוויים החברתיים המוסריים של ישראל עם נסיונו ההיסטורי כעם עבדים שנגאל משעבודו ; השלישית משלבת את קבלת התורה על מערכת מצוותיה עם החוויה הדתית של התגלות ה' לעיני כל העם : כי מי גוי גדול אשר לו אלהים קרבים אליו כה' ... ומי גוי גדול אשר לו חל , ים ומשפטים צדיקם ככל התורה הזאת ... ( דברים ד ז-ח . ( עם ישראל כעם בחירה שלוש המסורות המרכזיות הללו מצטרפות לתפיסה כוללת על התהוותו של ישראל כעם בחירה . בעיצובן ההיסטורי כחוויות היסוד בתולדות התהוותו של ישראל , עוד לפני התנחלותו בארצו , באה לידי ביטוי ההשקפה האומרת שתודעתו הדתית והלאומית של ישראל כעם קדמה בזמן לגיבושו במסגרת טריטוריאלית ומדינית עצמאית משלו . ייחודה של התפיסה המקראית תפיסה זו מייחדת את ישראל בהשוואה לעמים אחרים , ואין לה אח ורע בתודעתם ההיסטורית של עמים אחרים . ברי , מכל מקום , שתפיסה זו כבר מייצגת את השקפתם של מחברי התורה , שעיצבו את התיאור על התהוות ישראל מתוך נקודת מבט דתית מובהקת ועל יסוד תודעה לאומית מגובשת . אולם תמונה בולטת זו על התהוות ישראל לא נתעצבה בתקופה אחת , אלא בתהליך מורכב ומתמשך . סימנים שונים במקרא בכלל ובתורה בפרט מעידים שקדמו לה תפיסות והערכות שונות ביחס להתהוות ישראל וביחס לראשיתו , שעל פיהן נוכל ללמוד על דרך התהוותה של התודעה ההיסטורית העצמית של ישראל ועל היחס שבינה ובין התהוותו ההיסטורית של ישראל כעם . נפנה אפוא לדון בכל אחת משלוש מסורות אלה על בסיס העדויות המצויות עליהן במקרא .

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help