sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תפיסת המקרא וההתהוות ההיסטורית : שני היבטים את שאלת ראשיתו של ישראל אפשר לבחון משני היבטים שונים : האחד , כיצד נתפסה ראשית ישראל וזיקתו לארצו בעיני מחברי המקרא ; והשני , מה היחס שבין תפיסת המקרא על ראשית ישראל ובין התהוותו ההיסטורית הממשית של ישראל כעם בארצו . בחינות פנים ובחינות חוץ ההיבט הראשון מתבסס ביסודו על בחינות פנים מקראיות , שעיקרן ניתוח ספרותי ביקורתי של הטקסט , הבחנה בין רבדיו השונים והערכת המגמות ההיסטוריות והרעיונות המשתקפים בעריכתו . ההיבט השני מושתת ביסודו על בחינות חוץ מקראיות , אשר עיקרן עימות התיאור המקראי עם עדויות שמחוץ למקרא . שילובם של שני ההיבטים האלה עשוי לקרב אותנו להשערה סבירה בעניין ראשיתו של ישראל ולהערכה מאוזנת בדבר התהוותו . שני כיוונים בתיאור המקראי שני כיוונים מנוגדים הצטלבו בתיאור התהוותו של ישראל במקרא . האחד מייצג את שאיפתם של בתי אב ושבטים שמהם נתהווה ישראל לשמר את חוויות העבר שלהם , שנתגלגלו במסורת ארוכה שבעל פה , אף לאחר שנוצרה מסגרת לאומית מדינית מאוחדת . השני מייצג את המניעים הלאומיים והדתיים של מחברי תולדות ישראל , שפעלו לאחר גיבושה של הממלכה , לשחזר את קורות העבר על ידי האחדת המסורות השבטיות בהתאם לתפיסה לאומית דתית ועיצוב היסטוריה לאומית אחידה ממסורות אלו . מכיוון שאף אחד משני הכיוונים אינו מייצג שלב מוגדר אחד , או מחבר אחד , קשה ההפרדה בין המסורת שבעל פה ובין החיבור והעריכה בכתב . אותנטי ורפלקטיבי בתיאור העבר הניתוח הספרותי הביקורתי עשוי אמנם לסייע לנו להבחין במידה סבירה בין הסיפור הראשוני ובין עיבודו ועריכתו המאוחרים , אך אין בהבחנה זו כדי לקבוע בבירור שהסיפור הראשוני הוא ממילא היסטורי ועובדתי . מאידך גיסא עשויה הביקורת ההיסטורית לסייע לנו להבחין בין זמנו של ההיסטוריוגראף המתאר ובין זמנו של המאורע המתואר . אך אין בהבחנה זו כדי לקבוע שתיאורו את העבר משקף בראש וראשונה את עולמו ההיסטורי והרוחני של המתאר ( ולא את העבר שאותו יצא לתאר , ( שהרי אפשר לתאר את העבר מנקודת תצפית רחוקה ממנו בזמן , אך מתוך נאמנות למסורות שנשתמרו עליו . התלבטויות אלו תלווינה את הסקירה על ראשית ישראל בתפיסת המקרא . ראשית ישראל וזיקתו לארצו בתפיסת המקרא

יד יצחק בן-צבי

כתר הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help