sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ההולמות סיטואציה של כתיבה ומיועדות לקהל משכיל של יודעי קרוא וכתוב . הכותב יודע שיש לו קהל המסוגל לדפדף אחורנית , להשוות בין כתובים ; קהל שאולי אף מצפה לקריאה מאתגרת שיש בה תחכום , ולכן במקרים רבים יימנע הכותב מחזרות . חזרה בספרות הכתובה מופיעה לצורך הדגשה . בספרות המקרא בולטת התופעה שלפיה , כאשר הכותב משתמש בחזרה , זו לרוב חזרה מתוחכמת , חזרה שיש בה גיוון ושינויים המצריכים תשומת לב ועין בוחנת . אף ייתכן כי משום שבתקופה העתיקה היו תנאי הכתיבה קשים בהשוואה לימינו ואמצעי הכתיבה יקרים , העדיפו כותבים אלו לקצר . כתיבת סיפורים קצרים מחייבת אף היא טכניקות משלה , טכניקות פונקציונליות מאוד המאפשרות להעביר את המבוקש בצורה מעניינת ומשכנעת כאחד למרות התמצות והקומפקטיות , שאם לא כן , הסיפור לא ימלא את התפקיד שלו הוא יועד . עיון בשלושה ביצועים של סיפור קצר אחד , בן שלושה פסוקים בלבד , יאפשר לנו לעמוד על אפיונים המייחדים את הסיפור המקראי ומאפשרים לזהותו . שעה שתקראו את שלושת הביצועים , השאובים ממקורות עתיקים , אבקשכם לנסות להכריע מי מביניהם מייצג את המקרא , ואולי אף לנסות להשיב על השאלה מה הם הסימנים המעידים על היות הביצוע מקראי . הסיפור שבו בחרתי למטרה זו עוסק בביקורו של שמשון אצל הזונה העזתית ובמעשה הגבורה שלו שם : עקירת שערי העיר . ביצוע ראשון : אחרי הקרב הזה היה שמשון נוהג זלזול בפלשתים והיה בא לעזה ומבלה באחד הפונדקים . וכשנודע לשלטונות עזה על שהותו שם , תפשו את המקומות לפני השערים ועמדו וארבו לו שלא יתחמק ויצא . אולם כשהגיע חצות הלילה גם שמשון , שלא נעלמו ממנו תחבולותיהם , השתער על השערים והרימם על כתפיו יחד עם מזוזותיהם ובריחיהם ושאר חלקי העצים שבהם , ונשאם והניחם על ההר שמעל לחברון .

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help