sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

עולם שאין בו חשמל , קולנוע וטלוויזיה , אלא לשם חינוך קהל הקוראים או המאזינים . להעלאת הסיפורים על הכתב הייתה מטרה ברורה : הם נועדו להבטיח , ולו באופן יחסי , את השתמרותם ואת יכולתם לשקף את המגמות שעיצבו בהם מחבריהם . זאת לעומת מסורות שבעל פה , שטבען להשתנות עד שפעמים הקשר בין הסיפור המקורי לבין ביצועו הוא עמום ביותר . כל מספר אורלי , כלומר מספר שבעל פה , יוצק לסיפור מאישיותו ואף מעצבו ומתאימו לקהל השומעים . ואין רומה סיפור שאותו משמיע מספר לקהל אחד לסיפור שמשמיע אותו המספר לקהל אחר , כשם שאין דומה סיפור שאותו משמיע מספר אחד לאותו הסיפור שאותו משמיע מספר אחר , גם אם קהל השומעים הוא אותו קהל . תהליך העלאת הסיפורים על הכתב הוליד אופן שונה של עיצוב , וזאת מאחר שהיה צורך להתאים את הסיפורים למדיום בעל אפיונים שונים . כך למשל , סיפורים שבעל פה מאופיינים בחזרות , בנוסחאות לשוניות קבועות ואפילו בסדר קבוע של מוטיבים , סדר המאפיין מצבים חוזרים שונים כמו : תיאור פגישה ליד באר , תיאור של מסע , תיאור הבאת בשורה וכדומה . חזרות אלו מקלות הן על המספר והן על קהל שומעיו . המספר יודע שקהלו עשוי לאבד ריכוז , לא לשמוע פרט זה או אחר ; הוא יודע שאין באפשרות השומע לדפדף אחורה , ולכן הוא שוזר בסיפורו חזרות שתפקידן לשמש מעין תזכורות . החזרות מאפשרות לשומע ששקע בהרהורים אחרים לחזור לנושא , הן שומרות על התעניינותו ומסייעות לו להישאר קשוב . החזרות אף מאפשרות לאדם שזה עתה הצטרף לקהל המאזינים לעקוב אחר האירועים , להשתלב ולהבין מה סופר . במקביל לתרומתן למאזין מקלות החזרות אף על המספר ; הן משמשות לו מעין אתנחתא ומשחררות אותו מן הצורך להפתיע את שומעיו השכם והערב במוטיבים חדשים . תופעה זו של חזרות מוכרת לנו הן ממעקב אחר מספרים שבעל פה בחברות שתרבות זו עדיין קיימת בהן , והן משירות עלילה קדומות שהועלו על הכתב , כמו האודיסיאה והאיליאדה . יצירות אלה ואחרות מצביעות על נטייתם של מספרים שבעל פה להאריך בדבריהם ולהשמיעם במקצב כלשהו , גם זאת על מנת להקל על קהל השומעים . כותב סיפורים , לעומת מספרים שבעל פה , מפתח טכניקות שונות

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help