sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:177

יח . מוות בית הדין עסק בתדירות גבוהה למדי במקרי מוות של יהודים ? כל אימת שנמצאה גופתו של יהודי או שדווח על היעלמו מתוך חשד סביר שמת , היה בית המשפט מתערב בנסיון לקבוע את סיבת המוות ונסיבותיו . כאשר היה המוות טבעי , היו בני משפחתו הקרובים ( אישה ובת במקרה דנן ) נדרשים לזהות את הגופה ולהצהיר מפורשות בבית הדין , כי אינם מאשימים אדם במותו ( תעודה מס' . ( 187 כשעסק קברן יהודי בפינוי קברים ממערה בהר הזיתים , אירעה התמוטטות קרקע והיהודי נקבר תחת המפולת . ראשי הקהילה פנו אל הקאדי וביקשוהו לשלוח מומחים ואנשי ציבור כדי לוודא שמותו נגרם בתאונה ולא בידי אדם ( תעודה מס' . ( 189 בדיקה דומה נעשתה במקרה אחר , כשאישה יהודייה יצאה לרחוץ במעיין השילוח ומתה : הפעם נשלחו כמובן שתי נשים מוסלמיות לבדוק את הגופה ולוודא , כי אין בה כל סימני אלימות . לאחר הבדיקה , העיד בעלה , כי היתה חולה חודשים מספר קודם לכן , וכי הוא הרכיבה על חמור וירד בלוויית שני אנשים נוספים כדי שתרחץ במימי המעיין , שמא יוטב לה כתוצאה מכך . מותה , כך עלה מן העדות ומן הבדיקה הגופנית , היה מסיבות טבעיות , ולמען הסר כל ספק נרשמו כל פרטי המקרה בספרי בית הדין ( תעודה מס' . ( 192 במקרה אחר היה זה יהודי עיוור , שנפל לפתח מערת טחנת הקמח שבשכונת היהודים ונפצע , ולאחר ימים אחדים הלך לעולמו . בית הדין לא הסתפק בדיווחה של אשתו , אלא שלח משלחת לבדוק את העובדות , ורק לאחר שזו הודיעה כי לא נמצאו בגופה כל סימני אלימות , נתקבלו כל הממצאים הללו כעובדות גם על ידי בית הדין ( תעודה מס' . ( 193 חקירה ודרישה מטעם בית הדין נעשתה בכל מקרה של מוות , אך כאשר הסתבר שסיבותיו אינן טבעיות , היה בית המשפט מנסה להמשיך ולברר את הנסיבות גם לאחר הבדיקה הראשונית . מכל מקום , הקאדי היה קובע מפורשות בפרוטוקול שחיבר את סיבות המוות , מקום האירוע וכל פרט מזהה אחר . כך , למשל , כשנמצאה גופת נער יהודי בכרמים שליד ירושלים ? כך כשנעדר קניין תבואה יהודי בכפר מצפון לירושלים ונמצא זמן מה אחר כך חנוק י וכך גם כשנעדר יהודי מירושלים , וחברו שיצא עמו נחשד לגבי היעלמו ( תעודות מס' . ( 191 , 190 , 188 כל הבדיקות והדיווחים הללו נועדו לברר אם יש אחראי למקרה המוות , ובמידת הצורך והאפשר לזכות את החשודים ה"טבעיים" — מקורביו של ההרוג , מי שנמצא בחברתו בסמוך להיעלמו וכיו"ב . במיוחד חשוב היה הדבר כדי להסיר כל ספק מן הקהילה כולה , שהרי נחשבו "בני ישראל ערבים זה לזה" בשל ליכודה של הקהילה ומגורי בניה אלה בסמוך לאלה . לא היה בכך חריג מן הנורמה המקובלת אז ? תושבי כל שכונה , ויותר מכך ראשיה , נחשבו אחראים זה לזה . כשנמצאה גופה מושלכת בשכונה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help